از کودکی‌تان بگویید؟ چطور شد که به دنیای موسیقی آمدید؟

کیوان: پدر ما از بهترین نوازندگان پیانو و از قدیمی‌ترین موسیقیدانان ایران بودند. از دوران کودکی موسیقی در گوش ما بوده و آن را شنیده‌ایم. سال ۷۶ استاد مرحوم دلشب در تالار وحدت بودند و حتماً کسانی که می‌خواستند آهنگ بخوانند باید می‌رفتند و مجوز صدا می‌گرفتند. در آن زمان هیئتی تشکیل می‌شد و باید صدا و تئوری موسیقی در آن هیئت تشکیل شده تائید می‌شد. خوشبختانه ما دو مجوز داریم. مجوز صدای آذری و مجوز صدای فارسی.

مهرداد: بله همین‌طور است که برادرم گفت. ما بحث موسیقی را از پدرمان آموخته‌ایم. از کودکی در کلاس‌های تواشیح و قران با صوت شرکت می‌کردم. پس‌ازآن خواستیم تا همه‌ی اتفاقات به‌صورتmehrdad va keyvan kazemian (2) حرفه‌ای باشد. سال ۸۹ ما در تهران یک کنسرت برگزار کردیم در اریکه ایرانیان و با استقبال خوبی هم روبرو شد. در آن زمان ما تازه به ایران  آمده بودیم و شهرت چندانی نداشتیم اما همان دوستانی که ما را می‌شناختند از ما حمایت کردند.

کدام‌یک از شما، زودتر وارد دنیای موسیقی شده‌اید؟

مهرداد: برادرم کیوان، زود تراز من وارد موسیقی شد.

کیوان: من هفت سال از مهرداد بزرگ‌تر هستم و کمی زودتر وارد این حیطه شده‌ام. آموزش آکادمیک را نزد اساتیدی بزرگی فراگرفتیم. به‌غیراز پدرمان، نزد مرحوم استاد رسا وچند تن از اساتید بزرگ دیگر،
موسیقی را آموزش‌دیده‌ایم.

اولین اثر رسمی شما چه زمانی شنیده شد؟

کیوان: قبل از اینکه از ایران برویم (سال ۷۹) یک آلبوم را تولید کردیم. آن زمان شرایط موسیقی در ایران خیلی سخت بود. ترانه‌های آلبوم خیلی تغییر کرد و دیگر نمی‌توانستیم آن را منتشر کنیم.

مهرداد: درواقع آن چیزی که در ذهنمان بود با توجه با آن اصلاحیات کاملاً از بین رفت. ما همیشه به گوش شنوندگان احترام می‌گذاریم. ما یک وقفه‌ی چند سال در کارمان داشتیم و البته در خارج از کشور موسیقی را دنبال می‌کردیم و با هنرمندان زیادی کار انجام دادیم اما باهم کاری منتشر نکردیم. تمایل داریم که تمام‌کارهایمان مجاز و رسمی منتشر شود. آن زمان به باهم خواندن فکر نمی‌کردیم؛ پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که باهم بخوانیم. کار بسیار سختی است. زمان می‌برد تا مردم به خواندن با دو صدا عادت کنند.

کیوان: اولین اثر رسمی ما که بسیار خوب شنیده شد؛ قطعه « عاشقتم » بود. این کار سال ۹۱ منتشر شد. علی بحرینی در بخش ترانه و میلاد ترابی در بخش ملودی ما را همراهی کردند.

مهرداد: پس‌ازآن همکاری با میلاد ترابی به این نتیجه رسیدیم که یک آلبوم را جمع‌آوری کنیم.

درباره قطعه «آرزو» که برای جشن رمضان ساخته شد توضیح بدید؟

مهرداد: این کار کاملاً بر مبنای برنامه جشن رمضان تولیدشده است. کلمه به کلمه بر روی ترانه‌ی این کار فکر شد.mehrdad va keyvan kazemian (5)

کیوان: این کار کاملاً ما را به دنیای موسیقی معرفی کرد. با سکانس‌های برنامه بسیار جور بود و همین باعث شد تا به دل مخاطبان هم بنشیند.

چطور شد که به تلویزیون آمدید؟

مهرداد: با توجه با آشنایی محمد عیزاده با تهیه کنندگان و دوستیایشان با من و برادرم، ما با تلویزیون معرفی شدیم و باعث شد قطعه ای برای یکی از آیتم های  جشن رمضان بخوانیم.

کیوان: ماه رمضان سال۹۴ هم تیتراژ برنامه ماه سپید را خواندیم. ما تصمیم گرفته بودیم برای شهدای گمنام یک قطعه بخوانیم. همیشه به شهدا و به‌ویژه شهدای گمنام  ارادت داشته‌ایم و معتقدیم که امنیت و عزت الانمان را مدیون آن‌ها هستیم. مهلا سلیمانی ترانه‌ی این قطعه را سرود و مهرداد نصرتی هم ملودی اثر را ساخت.

مهرداد: پخش این قطعه همزمان شد با آمدن ۱۷۵ شهید که از شبکه‌های سراسری تلویزیون پخش شد. البته قبل پخش آن ما به دیدار شهدا در معراج شهدا  رفتیم. خیلی اتفاق‌های عجیبی افتاد و فکر می‌کنم می‌تواند اتفاق‌های خوبی برای این کار رقم بخورد و شاید ساخت یک ویدئو بتواند کمک کند. «برادرم که رفت» اسم این قطعه است و ما خودمان این کار را بسیار دوست داریم.

 

به انتشار آلبوم فکر می‌کنید؟

مهرداد: ما اعتقاد داریم خیلی از تک آهنگ‌های ما آن‌طور که باید، شنیده نشده‌اند. قصد داشتیم در آلبوم جدیدمان یک تعدادی از تک آهنگ‌هایمان را بگذاریم. فضای تک آهنگ با فضای آلبوم کاملاً متفاوت mehrdad va keyvan kazemian (4)است و ما سعی داریم ترک‌هایی که به فضای آلبوم نزدیک‌ترند را در آلبوم قرار دهیم. ما با اتفاقات پیش می‌رویم و شاید در آلبوم مواظبم باش که مجوزهایش را گرفتیم تغییراتی را به وجود آوریم.

 

قصد برگزاری کنسرت دارید؟

کیوان: ما کاملاً ساخته‌شده‌ایم برای اجرای زنده؛ از ۸سالگی همیشه تجربه زنده خواندن را داشته‌ایم و درزمینهٔ اجرای زنده تجربیات خوبی داریم. احتمال دارد قبل از انتشار آلبوم یک اجرای زنده داشته باشیم تا بیشتر باسلیقه مخاطبان آشنا شویم. در حال حاضر انرژی خوبی از انتشار تک آهنگ‌های می‌گیریم.

مهرداد: یک قطعه به نام «مواظبم باش»  با ترانه ملودی محمد علیزاده و تنظیم میلاد ترابی داریم که خیلی زیاد شنیده شد و مردم هم دوستش داشتند.

درباره آثار شما که از رادیو جوان پخش شد توضیح دهید؟

کیوان: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تابع قوانینش هستیم. مسئولین ما می‌دانند چه چیزی درست است چه چیزی غلط. زمانی که به ما اعلام شد سریعاً اقدام کردیم و خواستیم که آثار ما را از روی سایت بردارند. البته قبل از اینکه اتفاقاتی درباره رادیو جوان صورت بگیرد ما به این نتیجه رسیده بودیم که کارهایمان را دیگر به رادیو جوان ندهیم. هیچ‌وقت تمایلی نداشتیم که کارهایمان از آن سایت پخش شود. قبل از ممنوع شدن سایتشان ما در وایبر بهشان پیام دادیم که کارهای ما را از روی سایتشان بردارند. در یک‌زمانی کارها از روی سایت برداشته شد اما دو قطعه را بر روی اپلیکیشن نگه‌داشته‌اند.mehrdad va keyvan kazemian (3)

مهرداد: از همان ابتدا تمایل داشتیم با سایت‌های مجاز داخلی کارکنیم و کارهایمان از سایت‌های معتبر ایرانی پخش شود. رادیو جوان هیچ کمکی به خواندده های تازه وارد نمی کند و تمامی کارهایی که انجام می دهند برای خوانندگان معروف است و آن هم دلیلش مشخص است چون سایت خودشان دیده شود؛ برای خواننده های جدید جزهزینه بالاهیچ چیز دیگری ندارد.

تک آهنگ جدید شما در چه زمانی منتشر می‌شود؟

کیوان: تا قبل از ماه محرم و صفر ۲ تک آهنگ دیگر از ما پخش خواهد شد.

 

این احتمال وجود دارد که به‌صورت تکی بخوانید؟

مهرداد: همیشه در پاسخ به این سؤال می‌گوییم : اولیت من و کیوان موفقیت کارمان است. حس باهم خواندن را دوست داریم. شاید روزی به این نتیجه برسیم که موفقیتمان در جدا خواندن است.

 

حرف آخر:

مهرداد: بسیار زیاد از مردم عزیزمان ممنون هستیم. به آن‌ها احترام می‌گذاریم و سعی می‌کنیم کار بسازیم که در شأنشان باشد. امیدواریم موسیقی ما را در لحظات خوبشان و با آدم‌هایی که دوستشان دارند گوش کنند.

کیوان: از مردم خواهش می‌کنیم که یک‌بار دیگر کار ها را  با آرامش و دقت و در بهترین لحظه‌هایشان گوش دهند.

مصاحبه: حسین بهرامی، طهورا قجاوند

تنظیم: طهورا قجاوندmehrdad va keyvan kazemian (1)