چرا فعالیت رسمی فرهنگی هنری؟

مقدمه: (شناخت بهتر از شرایط هنر و بازار هنری)

برای دوستداران ورود به صنعت موسیقی، تحلیل درست از جامعه شنیداری، قوانین و مقررات، سیاست‌های کلان، مسائل اقتصادی- اجتماعی و زیرساخت‌های تکنولوژیک هنری ضروری است. درکشور ما با توجه به قوانین متفاوت هنری (لزوم دریافت مجوز و غیره)؛ همواره برای پیشرفت، جدای از مسائل مربوط به جامعه شنیداری، باید توجه ویژه‌ای به سیاست‌های روز دفتر موسیقی وزارت ارشاد داشت.

ستاره‌های سوخته:

در سال‌های گذشته، موسیقی ایران شاهد ده‌ها ستاره بود که به دلیل به درازا کشیده‌شدن پروسه دریافت مجوز، هرگز فرصت بهره برداری از دوران طلایی شهرت و محبوبیت خود را به دست نیاوردند. پس از دریافت مجوز نیز دوره طولانی سکوت هنری و موج های جدید موسیقی کشور خبر از افول دوران آنها می‌داند. با توجه به آسان شدن روند دریافت مجوز در این سالها، دفتر موسیقی عملاً فرصت فعالیت رسمی را به تمامی هنرمندانی که در چارچوب‌های فرهنگی کشور فعالیت می‌کنند، داده است.

فعالیت غیررسمی و موانع پیشرفت:

برای هنرمندان سراسر دنیا، انتشار رسمی آلبوم‌ و برگزاری کنسرت‌، مهم‌ترین بخش یک رزومه می‌باشد. فعالیت‌های زیر زمینی، همانند آثار رسمی، قابلیت دیده شدن را ندارند، هنرمند بدون مجوز نیز برای گذران زندگی خویش، نیازمند درآمد از حرفه خود بوده که با توجه به نداشتن مجوز و اجرای رسمی امکان‌پذیر نمی‌باشد. گسترش فعالیت هنری، مانند بازاریابی که شامل تبلیغات میدانی، مجازی و غیره می‌شود، در فعالیت‌های غیر رسمی، با موانع بسیاری همراه است و می‌دانیم که فعالیتهای زیر زمینی از نظر قانونی می‌تواند پیامدهای قضایی را نیز به همراه داشته باشد.

کار تیمی و مدیریت برنامه:

همواره موفقیت در موسیقی جهان، وابسته به کار گروهی و تفویض وظایف به افراد مختلف یک تیم می‌باشد. فعالیت رسمی، این فرصت را به شما می‌دهد تا به دور از دغدغه‌های غیر هنری، به فعالیت‌های حرفه‌ای موسیقی خویش بپردازند.

مدیران برنامه افزون بر مدیریت اجراها و تولید آثار، وظیفه برند سازی، هموارسازی مسیر و ارتباطات، پیشگیری از مشکلات حقوقی، آنالیز مارکت و رقبا، پیشگیری از افول و … را برعهده دارند.

استفاده از موقعیت ها در مسیر هنری:

با توجه به بهره‌گیری از اهمیت تبلیغاتیِ مارکت موسیقی و محبوبیت ستارگان هنر، همواره نهادهای دولتی و خصوصی بسیاری، در پی سود بردن از تریبون‌های هنری برای دستیابی به اهداف خود می‌باشند. جلب توجه سرمایه‌گذاران و اسپانسرها، با ارائه توانایی‌های یک هنرمند بدون محدودیت‌های متداول موسیقی زیرزمینی، امکان پذیر است. شرایط دیده شدن مانند خوانندگی تیتراژ، حضور در رسانه ها و غیره بخشی از بهره جستن درست از موقیعت‌ها است.

مشاوره و تعیین هدف:

موسسات فرهنگی هنری، با داشتن تجربه‌های کاری بسیار، در دنیای حرفه ای موسیقی، شناخت بیشتری نسبت به شرایط پیچیده مارکت دارند. شوربختانه در همه این سالها در رویارویی و پس از گفت و گو با خوانندگان دریافتیم، حتی هدف گذاری اولیه آنان، با واقعیات بسیار متفاوت بوده، نمونه‌هایی همچون تولید موسیقی های تاریخ گذشته، الگو برداری‌های غلط و شناخت نادرست از استاندارد های اولیه تولید هنری و غیره، نشان از نیازمندی مشتاقان ورود بر عرصه‌های رنگارنگ موسیقی، به مشاوره و آشنایی کامل با هدف و مسیر دارد.

گاهی حتی مشاوره‌های کوتاه و آغازین با کارشناسان، موجب پیشگیری از اتلاف وقت و انرژی، امیدهای واهی و در نهایت سرخوردگی‌های ناشی از عدم موفقیت خواهد شد.

منبع :سایت ایران مجوز