گپ و گفت صمیمانه با «پارسامقبلی» به همراه عکس های اختصاصی…

 

خودتون رومعرفی کنید.

پارسامقبلی متولد ۷ بهمن ۱۳۷۱ درتهران هستم. فعالیت موسیقی‌ام روازسال ۸۷ شروع کردم. فارغ التحصیل رشته ی منابع طبیعی دانشگاه تهران و درحال حاضررشته روانشناسی شرکت کردم ومنتظرنتایج آزمون‌ارشدهستم. ترانه وشعرکلاسیک میگم. مجموعه کارهای نقاشی ومینیاتور و تذهیب هم دارم، ولی فعلاً کارها برای نمایشگاه آماده نیست؛ اما درآینده قصد برگزاری نمایشگاه رو دارم.

درباره فعالیت هنری تون توضیح بدین؟

parsa moghbeli- parisa feyzollahi (4)

بنده ازمردادماه سال ۱۳۸۷ نزد استاد علی قمصری نوازندگی گیتاررو شروع کردم. همزمان با نوازندگی، کار سلفژ و خواندن آکادمیک  رو به‌صورت موازی انجام دادم. من هدف ام از یادگیری گیتار این بود که بتوانم آهنگساز بشوم و بتوانم نت های آوازی رو هم سالم اجرا کنم. یک سال بعد به صورت کاملا متمرکز سمت آواز رفتم. در کنار اساتیدی ازجمله فرشاد فولادوند و پدرام مرندیز آواز رو حرفه‌ای دنبال کردم. ازاینجایی‌که اساتید من حرفه‌ای بودن انگیزه‌ای شد برای حرفه‌ای‌تر تمرین کردن و حرفه ای تر کار کردن، در اون زمان با آقای هاشملی آشنا شدم. توسط یکی از استادان و دوستان مشترکمون آقای وحید صابری به هم معرفی شدیم و لازم به ذکر است که بنده ورودم رو به روی صحنه ی موسیقی و اجرا مدیون وحید صابری عزیز هستم. پس از آشنایی با آقای هاشملی، قرار بود آلبومی رو تهیه کنیم. اتفاقاتی دراین‌بین رخ داد که همکاری برای تهیه ی اون آلبوم به سرانجام نرسید؛ اما همکاری من وآقای هاشملی ادامه پیدا کرد. همین همکاری باعث شد تا ما در سال ۹۲ یک کار رو با صدای من منتشر کنیم.

 

چند اثر از شما تاکنون شنیده‌شده است؟

انتهای سال ۹۲ قطعه «آشنا» رو منتشر کردیم. یک وقفه‌ی طولانی پیش اومد، حدوداً ۸ ماه بعد قطعه «بی تو» رودر فضای مجازی پخش کردیم. بازخوردهای خوبی داشتیم از کارها، البته قطعه ی بی تو به شکل حرفه‌ای تری تهیه شده‌ بود چون ما از ضبط ساز در استودیو بهره بردیم و برای ضبط این قطعه تجربیات بیشتری داشتیم. ما در این کار رنگ موسیقی رو عوض کردیم. ما نگاهمون به سطح اول مارکت موسیقی دنیا هست و سعی داریم کمی متفاوت کارکنیم. البته هستند کسانی که این تفاوت هارو به نوبه ی خودشون اجرا کردند مثل سیروان خسروی عزیز، که به ساختن موسیقی با رنگ موسیقایی غربی شناخته شده هست. اما ما خواستیم فضای ذهنی خودمون رو وارد کارکنیم.

کار «نگو نه» رو در سبک هاوس ساختیم؛ بازخوردهای بهتری داشت. چون کار اکتیو تأثیربیشتری روی شنونده حال حاضر موسیقی مامی‌گذارد. قطعه «تنهام» رو حدوداً دو ماه پیش منتشر کردیم. به خاطر شرایط بعضی از سایت‌ها، تبلیغ زیادی برای این کار انجام ندادیم. اما نسبتاً خوب شنیده شد. این کار چهارمین اثر منتشرشده از من است.

 

برای انتشار آلبوم چه برنامه‌ای دارید؟

طبق صحبت‌هایی که با تولیدکننده و مشاورم آقای هاشملی داریم؛ آلبوم باید زمانی تولید بشه که دوتا ویژگی داشته باشه. اول این‌که یک‌راه مشخصی داشته باشه و پراکنده نباشد؛ دوم اینکه زمانی منتشر بشه که واقعاً شنیده بشه. اگر اتفاق خوبی برای تک آهنگ‌ها بیوفته، قطعاً پروسه تولید آلبوم رو شروع می‌کنیم.parsa moghbeli- parisa feyzollahi (7)

 

طی این چند سالی که در موسیقی فعالیت کردین؛ چه دلیلی وجود داشته که هنوز به شهرت و جایگاه بالا نرسیدید؟

یک قسمتش مربوط به خودمون میشه، درگیری های مختلفی وجود داشته. همچنین این‌که ما می‌خواستیم کاری تولید کنیم که واقعاً دوستش داشته باشیم. ما یک وقفه‌ای رو ایجاد کردیم که باقدرت برگردیم و مدام باشیم. البته که در فضای موسیقی حمایت وجود ندارد. در فضای موسیقی شنونده‌هایی هستند که دوست ندارند شخصی که تازه ورود پیداکرده رو سریعاً قبول کنند. شنونده خیلی تحت تأثیر تبلیغات هست و خیلی نیز تحت تاثیرموسیقی رایجی هستند که تا حد قابل توجهی از اصل هنری موسیقی فاصله داره.

مارکت موسیقی تا چه اندازه می‌تواند برای پیشرفت یا عدم پیشرفت یک هنرمند تأثیرگذار باشه؟

ما اگر موسیقی پاپ  بعد از انقلاب رو درنظر بگیریم. افرادی مانند ناصر عبداللهی که خیلی خوب توانست موسیقی پاپ رو زنده نگه ‌دارند در طول این سالها خیلی وقت‌ها بوده که وقتی متوجه سن  کم من می‌شدند؛ نگاهشون هم عوض می‌شد. من با سن کم علی رغم ورودهای رایج وارد موسیقی شدم و کار کردم و قبول این موضوع برای خیلی‌ها سخت بود و هست. به من می‌گفتند چه چیزی میدهید وهزینه میکنید تا در مقابلش دیده و شنیده بشوید و من می‌گفتم کار و هنرم رو می‌دهم. خیلی از هنرمندان هستند که با سختی وتلاش به جایگاه بالا رسیدن اما متأسفانه در مورد بسیاری این اتفاق ممکن نیست.

 حرف پارسا مقبلی برای موسیقی چی هست؟parsa moghbeli- parisa feyzollahi (2)

بنده یک مدتی تمرکزم روی نوازندگی و آهنگسازی بود، وقتی موسیقی‌های مختلفی شنیده بشه، ذهن قدرت خلاقیت بیشتری دارد. ما خواننده‌های تکنیکی خیلی خوبی داریم. اما بیشتر موسیقی ما تکنیکی نیست. موسیقی تکنیکی در کشور ما خیلی کم هست. مثلاً احسان خواجه امیری و مهدی یراحی  درآواز بسیار تکنیکی هستند و کارهای خوبی رو ارائه میدن. من دوست دارم یک تکنیک متفاوت که درون من هست رو ارائه بدم. من اومدم توی موسیقی تا ایده های ذهنی خودم رو پیاده کنم چه در آوازم چه در ترانه هام و شعرهام و چه در آهنگسازی هام.

 شما هنرهای مختلفی رو تجربه کردین؛ خودتون رو متعلق به کدام‌یک از اون ها می دونید؟

همه این‌ها نقطه ابتدای کار من هست. هیچ‌وقت کاری رو فدای کار دیگه ای نکردم. بازخوردی که من داشتم درمجموع خوب بوده. اما شاید درآینده تغییر کند و توانایی ای پررنگ تر جلوه کنه. شاید من فقط درخوندن مؤثر باشم، یا شاید  فقط در آهنگسازی خوب عمل کنم. اگر جایی ببینم کلامم با ملودی‌ام سازگار نیست؛ قطعا از افراد دیگه و آگاه به فضای ایده آل موسیقی خودم همکاری میکنم.فعلاً نمی تونم بگم در کدام‌یک از اون ها موفق‌ترم اما سعی می‌کنم یک مجموعه ی خوب از همه ی توانایی هام رو داشته باشم.

به‌غیراز کارهای خودتون برای افراد دیگه هم کار انجام دادین؟

بله. هم کار ترانه و هم آهنگسازی برای افراد مختلف انجام دادم؛ اما به دلایل مختلف شنیده نشده.

از برنامه‌های آینده تون بگویید؟

ما برای ۵سال آینده، پیش‌بینی و برنامه ریزی داریم؛ در نظر داریم درقالب آلبوم و اجراهای زنده، اتفاقات خوبی رو رقم بزنیم. هدفمند جلو میریم و هر زمان که احساس نیازبه تغییر در برنامه ریزی هامون کنیم تصمیم خواهیم گرفت.

نظرتون درباره خواندن تیتراژ بفرمایید؟parsa moghbeli- parisa feyzollahi (9)

در کارهایی که توی آرشیو وجود دارد؛ یک پیشنهاد تیتراژ هم داشتم. ما اون کار رو تولید کردیم. اما متأسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که کارهای تصویری دارند؛اون فیلم سینمایی تا به امروزمنتشر نشده. درنتیجه موسیقی ای که برای تیتراژ اون اثر با آقای هاشملی تولید کردیم هم شنیده نشد. هیچ تهیه‌کننده‌ای روی یک خواننده نوپا سرمایه‌گذاری نمی کنه؛ کسانی هستند که بسیار بااستعداد بودن و خواننده تیتراژ شدن و به نظر من فوق‌العادهاند و به جایگاهی که حقشون بوده رسیدند اما در همین مارکت هم عده ی بسیاری هستند که به طرق غیرمنطقی و غیر هنری ای استار شده اند.

حرف آخر؟

خیلی ممنونم از هواداران عزیزم که من رو حمایت می‌کنند. ممنونم از کسانی که کارهای من رو دوست داشتن و همچنین تشکر می کنم از کسانی که کارهای من رو دوست‌نداشتن؛ چون روی انتخاب‌های بعدی من بسیار تأثیرگذار بوده اند. در درجه اول از پدر و مادر و برادر عزیزم ممنونم که همیشه من رو در همه ی احوال حمایت کردند و امیدوارم روزی تمام حمایت هاشون رو جبران کنم  و همچنین ممنونم از همه ی اساتیدم که هر چه در موسیقی می دانم مدیون اونها هستم.

 

مصاحبه و تنظیم: طهورا قجاوند

عکاس: پریسا فیض اللهی