از چه زمانی و به‌طور حرفه‌ای وارد موسیقی شده‌اید؟

فعالیت حرفه‌ایم از سال ۸۵ و با تک آهنگ «تمنا» شروع شد. سال ۸۸ اولین آلبوم خودم را بانام «عشق من باش» وارد بازار کرده‌ام.

 

با توجه به این موضوع که شما از دوران کودکی موسیقی را آغاز کرده‌اید، انتشار اولین آلبوم شما کمی دیر نبود؟

فکر می‌کنم چون درزمینهٔ تنظیم و آهنگسازی هم فعالیت داشته‌ام؛ در سال‌های ۸۱ و۸۲ خودم را محک زده بودم. از پیش فعالیت‌های موسیقی زیادی داشته‌ام اما سال ۸۸ کار تمنا به‌نوعی معرف من بود و به‌صورت رسمی پا در دنیای موسیقی گذاشته‌ام.

 

از ابتدای کارتان به تدریس موسیقی هم مشغول بوده‌اید؛ آیا ادامه خواهد داشت؟IMG_6749 copy

خیر. ادامه نخواهد داشت؛ زیرا فرصت این کار را ندارم و به کارهای تخصصی خودم مشغول هستم. اما درگذشته بیش از ۴۵۰ هنرجو داشتم که درزمینهٔ نوازندگی کیبورد و پیانو تدریس می‌کردم.

درباره آلبوم «معجزه»  توضیح بدید. چه بازخوردهایی داشت؟ خودتان راضی بودید؟

این آلبوم به‌نوعی هم قبل و هم بعد از عمل جراحی من بود. برای همین موضوع هم بود که  تولید آن کمی به طول انجامید. من یک وسواس خاص و حس عجیبی به این آلبوم داشتم. خداروشکر آلبوم همان چیزی شد که در ذهن داشتم. البته با وسواس خاصی تمام آن را جمع‌آوری کردم. در بخش ترانه، ملودی و… سعی کرده‌ام از بهترین‌ها استفاده کنم. فکر می‌کنم مخاطبان هم آلبوم را دوست داشتند و حمایت کردند.

در آلبوم «معجزه» نسبت به کارهای قبلتان تغییر داشتید؟

من سبک را تغییر نداده بودم. سبک همان بهنام صفوی بود. تنظیم یک مورد کاملاً تخصصی است که فکر می‌کنم مخاطب عام من درگیر آن نیست و معنا و مفهوم و صدای بهنام صفوی را دریافت می‌کند. شاید اگر سبک را عوض کنم آن موقع شنونده بگوید: این کار دیگر بهنام صفوی نیست؛ اما این اتفاق نیفتاده است. در آلبوم معجزه سبک همان است و من سعی کرده بودم بروم در الگوی آلبوم اولم (عشق من باش) و آلبوم دومم «آرامش». چون در آلبوم سومم (آلبوم فوق‌العاده) فضای جدیدتری را تجربه کردم و حتی ساختار ملودی‌هایم را هم عوض کردم. دوست داشتم کارهای جدید هم تجربه کنم و فقط تکرار مکررات نباشد و البته در آلبوم چهارم کمی متمایل‌تر شدم به خود بهنام صفوی.

 

در کنسرت ۲۷ مرداد، بیشتر کدام آهنگ‌هایتان را اجرا می‌کنید؟

من همیشه می‌کنم ترکیبی از کارهای آرام و کارهای ریتمیک را برای کنسرت در نظر می‌گیرم. دوست دارم در کنسرت خاطره سازی کنم تا در یاد مخاطبانم بماند. اتفاق قشنگی در کنسرت خواهد افتاد چون ترکیب خیلی خوبی را چیده‌ایم. از هر چهار آلبوم در این کنسرت خواهم خواند.البته تک آهنگ‌های پرطرفدارم را هم اجرا می‌کنم.

 

کدام‌یک از آلبوم‌هایتان را بیشتر دوست دارید؟

من همه‌ی آلبوم‌هایم را دوست دارم و بینشان فرقی نمی‌گذارم. در تک‌تک ثانیه‌های تولید هرکدام  از آن‌ها عشق وجود داشته است و من برایشان زمان گذاشته‌ام.

 

بهنام صفوی در خلوت خودش کدام‌یک از کارهایش را گوش می‌دهد؟

بستگی به حال  و هوایم دارد. گاهی شاید آهنگ «آرامش» را گوش کنم یا شاید «عشق من باش» را و یا حتی «چقدر خوبه» بستگی به حالم دارد؛ اما معمولاً کارهای بدون کلام گوش می‌کنم.

 

قصد انتشار آلبوم جدید رادارید؟

برای انتشار آلبوم جدید فعلاً برنامه‌ای ندارم. انرژی‌ام معطوف برگزاری کنسرت‌هایم است.

 

تک آهنگ‌هایتان را چطور و در چه زمانی منتشر خواهید کرد؟IMG_6748 copy

تقریباً سعی می‌کنم هر ۲الی ۳ ماه یک‌بار یا شاید بیشتر تک آهنگ‌هایم را منتشر کنم. آهنگ باید از آب دربیاید و من راضی شوم تا آن را منتشر کنم. بیشتر به انتشار تک آهنگ فکر می‌کنم.

کنسرت ۲۷ مرداد چطور خواهد بود؟

اتفاقات خاصی را برای کنسرت در نظر داریم که انشا الله اجرا می‌شود و مردم هم خوششان می‌آید. سورپرایز ویژه‌ای داریم که مردم در کنسرت متوجه خواهد شد.

 

برای شهرستان‌ها برنامه کنسرت دارید؟

بله. اخیراً با شرکت آرکاویژن به مدیریت آقای محمدرضا فوادیان یک قرارداد منعقد کردم برای تور کنسرت‌های شهرستان و البته خارج از کشور. در چندین شهر کنسرت را برگزار کردیم و انشا الله به شهرهای دیگر هم خواهیم رفت.

چه اتفاقی برای قطعه «ای جان» افتاد که باعث شد ماندگار شود؟

این کار را سال ۸۶ به مناسبت نیمه شعبان خواندم. ترانه‌ی آن را آقای کمال میر هاشم زاده سرودند و ملودی و تنظیم را خودم انجام دادم. ای جان یک کار دلی بود که همه خودم و عوامل کار آن را دوست دارند و هم موردتوجه مردم قرار گرفت.

 

تیتراژهای تلویزیونی در پیشرفت شما چقدر سهیم بوده است؟

من خواننده‌ای بوده‌ام که خیلی تیتراژ کارنکرده‌ام. دلیل آن‌هم این است که دوست داشته‌ام اگر قرار است کاری را بخوانم، کاری باشد که واقعاً به من و به موسیقی‌ام کمک کند. بارها بوده است که به استودیو رفته‌ام و برای یک سریال خوانده‌ام اما همان دو بیت اول را که خواندم نتوانستم ارتباط برقرار کنم و گفته‌ام که نمی‌خوانم. اعتقاددارم که باید آن کار، کار زیبایی از آب  دربیاید. اگر پیشنهاد خوبی برای تیتراژ داشته باشم قطعاً از آن استقبال خواهم کرد.

به جایگاهی که انتظارش را داشته‌اید رسیده‌اید؟

من همیشه عطش بالا رفتن رادارم. حس می‌کنم همیشه باید یاد بگیرم و هرچه میدانم کم است. باید یاد بگیرم و پیشرفت کنم. همیشه فکر می‌کنم خیلی راه دارم.

 

به نظرتان چرا فروش آلبوم‌ها کم شده است؟

بخشی از آن برمی‌گردد به این‌که قانون کپی‌رایت در ایران رعایت نمی‌شود. البته تکنولوژی پیشرفت کرده است و هم با دانلود کردن خیلی سریع‌تر دسترسی پیدا می‌کنند به آلبوم‌ها. اما باید یک‌راه چاره‌ای هم اندیشیده شود که با توجه به  پیشرفت تکنولوژی چه‌کار باید کرد تا حقوق مادی و معنوی اثر هم برگردانده شود. به نظرم باید فرهنگ‌سازی انجام شود. اصولاً همیشه حق با مردم است. اما فاصله‌داریم تا جایی که بفهمیم آثاری که تولید می‌شود ارزش دارد و برایش زحمت‌کشیده شده است.

 

چه توصیه‌ای برای جوان‌ترهایی که می‌خواهد وارد موسیقی شوند دارید؟

کوچک‌تر از آنم که بخواهم پند و نصیحت‌کنم؛ اما می‌گویم هنر اصولاً چیزی است که نمی‌شود در یک چهارچوب و قانون قرارش داد و من نوعی نباید بگویم شما چه‌کاری را انجام بده و چه‌کاری را انجام نده تا بشوی مثلاً فلان خواننده. هر هنرمندی باید طبق افکار و سلیقه‌ای که در ذهنش است کارش را تولید کند و بعد مردم هستند که خوب و بد را تعیین می‌کنند و آن کار مخاطب خودش را پیدا می‌کند.

 

حال و هوای موسیقی ایران را چطور می‌بینید؟IMG_6750 copy

حال و هوای کلی‌اش زیاد خوب نیست. اما منظورم این نیست که کاری انجام نمی‌شود؛ معتقدم باید خیلی بیشتر از این‌ها کار انجام این بهتر کرد. باید جوان‌ها را جذب کرد و در مسیر خوبی آن‌ها را قرارداد. آن‌ها سرمایه‌های ما هستند. باید هدایتشان کرد تا درراه درست قرار بگیرند و برای ما نتیجه داشته باشند.

 

حرف آخر؟

تشکر می‌کنم از شما. تشکر می‌کنم از مخاطبان عزیزم انشا الله که ۲۷ مرداد ببینیمشان و شب خاطره‌انگیزی را رقم بزنیم.

 

مصاحبه: حسین بهرامی، طهورا قجاوند

تنظیم: طهورا قجاوند