آقاى نورایى خیلى خوشحالیم که در خدمتتون هستیم.
خیلى ممنونم

یه بیوگرافى از خودتون به ما میدید؟  ۱۱
بله، علیرام نورایى هستم متولد تهران سال ۱۳۵۶/۰۱/۱۸.
از سال ٧۴ وارد دانشگاه شدم رشته ى کامپیوتر نرم افزار، سال ٧۶ بود که بچه هاى تئاترىِ دانشگاه بهم پیشنهاد بازیگرى دادن از همون موقع بود که درسم تو حاشیه قرار گرفت و مشغول بازیگرى شدم.

درستون رو ادامه ندادید؟
چرا ادامه دادم  ولى بیشتر تو آمفى تئاتر بودم.

مدرکتون رو گرفتید؟
بله تا فوق دیپلم گرفتم، البته بعد از ۶ سال که از دانشگاه اومدم بیرون! اما کلى از دروسى که بچه هاى هنرمى خوندن رومى خوندم و سرقت فرهنگى و ادبى میکردم (خنده).

خب چرا تغییر رشته ندادید؟
من اصلا هیچ علاقه اى به تئاتر نداشتم.

نه! تو دانشگاه وقتى که وارد تئاتر شدید رو میگم؟
نمیشد تغییر رشته داد سنوات هم کمی پر شده بود اگه این کارو انجام میدادم باید میرفتم خدمت، ترجیح دادم که به طور تجربى یاد بگیرم و سر کلاس ها حضور پیدا کنم. بیشتر وقت ها تو آمفى تئاتر بودم و ٣ تا تئاتر تمرین میکردم و ٣ سال آخر براى بچه ها تعداد زیادى پایان نامه کار کردم.

چرا بهتون پیشنهاد دادن که باهاشون همکارى کنید؟ دوست بودید؟ یا کارى ازشما دیده بودن؟
نه نه اصلا، من جزو بچه هاى فنى بودم، ٢ تا خانم اومدن که از من و یکى از دوستان هم رشته ایم تست بگیرن، من تا اون روز فقط یکبار تئاتر اونم به زور رفته بودم، نظر جالبی راجع به تئاتر نداشتم.

یعنى هیچ علاقه اى نداشتید؟
اصلا، به زور فقط براى اینکه برادر یکى از دوستانم اجرا داشت رفتیم البته این موضوع براى یک سال قبل از این بود که من به بچه هاى تئاتر بپیوندم، دید خوبى نداشتم نسبت به کسایى که میرن رو سن و خودشون رو مسخره میکنن، و خدا رو شکر خیلى زود این دید بر طرف شد بعد از اولین تست کلا خط زندگیم عوض شد و همه چی برای من شد تئاتر تا این حد که تا ساعت ٩الی ١٠ تو دانشگاه مى موندم براى این کار.

خب بعداز این ها چى شد که وارد کار حرفه اى با آدم هاى معروف شدید؟
خب من اکثر اجراهام تو دانشگاه خودم بود که خدارو شکر همه ى سالن پر میشد،همون سال ها اجرایی هم داشتم برای کودکان .

از اون گروه هستن کسایی که الان معروف شده باشند؟
نه، من هنوز با هیچ کدوم از اون بچه ها همکار نشدم،حتى یکى از اون خانم هایى که به من پیشنهاد داد رو چند سال پیش دیدم که تو مطب یه دکترى منشى شدن اتفاق هاى عجیب و غریبى که فقط تو مملکت ما میوفته، اما خب مثلا جواد فراهانى عزیز تهیه کننده ى برنامه خندوانه از بچه هاى سینماى دانشگاه ما بود .
یه کار کوتاه سینمایى ساخت که من در اون فیلم بازی کردم.

چى شد که به شما پیشنهاد بازیگرى دادند؟
از طریق بچه هاى دانشگاه به یه دفترى معرفى شدم که کار مذهبى داشتن مى ساختن پیشنهاد کردن برای بازی من هم پذیرفتم که از شبکه ۴ پخش شد و زیاد استقبال نشد.
مدتی بعدازطریق یکى از دوستانم رفتم براى یکى از نقش هاى خط قرمز تست دادم و کاندید شدم که بازى کنم ولى نشد و بعداز اون هم اتفاقى نیوفتاد تا شب آفتابى که سال۸۰ – ۸۱ رفت رو آنتن اولین کار حرفه اى من بود
تئاتر هم ادامه میدادید؟
تا سال ٨٢ ادامه دادم. کارى بود براى جشنواره فجر که پذیرفتم اما بعد از جشنواره تا الان فعالیت تئاترنداشتم

اولین فعالیت سینمایى شما چه فیلمی بود؟
اولین فیلم سینمایی قرار بود پارتى سامان مقدم رو کار کنم که کاندیداى نقش من و سروش گودرزى بودیم اما بنا به دلایلى سروش عزیز اون نقش رو کار کرد.
فیلم بعدی بازنده کار آقاى قاسم جعفرى بود که حضور کم رنگی داشتم اما اولین فعالیت سینمایی من بود.

یه سوال، چرا همیشه نقش خلاف کارهارو بازى میکنید؟تو ماتادور هم نقشتون منفی بود۱۲
بله خود ماتادور بودم.
نقش هاى مثبت هم بازى کردم اما خودم بیشترنقش های منفی رو میپسندم والبته به جهت شرایط فیزیکی و صورتم نقش هاى خشن بهم میاد در صورتى که آدم مهربونى هستم، خودمم هم بیشتر براى نقش منفى انرژى گذاشتم وبیشتر مورد پسند قرار گرفت تا جایی که ناراحت شدن از این که این آدم بده مرده یا گرفتنش، بطورمثال همین ماتادورخیلی ها دوست نداشتن که ماتادور کشته بشه یا دستگیر.

تجربه ی دیگه ای غیر از بازیگری در سینما و تلویزیون دارید؟
یکى دوتا کار دستیار کار گردانى کردم ولى دیگه انجام ندادم.

علاقه ندارید؟
چرا علاقه دارم اما اولویتم بازیگریه.

تئاتر بهتون پیشنهاد بشه کار نمى کنید؟
بهم پیشنهاد شد نپذیرفتم دریکى از مصاحبه هام گفته بودم تئاتر براى بچه پولداراس، تئاتر باید چپ پر داشته باشى برى ۶ ماه وقتتو بذارى و لذت ببرى چون تئاترخیلى انرژى و انگیزه میخواد.

یعنی درآمد برای شما مهم تره؟
من الان کار هنرى دارم میکنم،

شما خیلى تئاترى هستید نه؟
بله خیلى
همون! شما خیلى ارقِ تئاتر پرستانه دارید،من خودم عاشق تئاترم چون با تئاتر شروع کردم اما خب شرایط اقتصادى هم باید اجازه بده نمیشه آدم به عشقش بپردازه و چکاش مدام برگشت بخوره.

خب از این کمپینى که راه انداختید یکم بگید برامون!
شماهم دیدید؟

بله، چى شد که به این فکر افتادید؟
من به این فکر بودم، چند سال پیش من درگیر این بى فرهنگى و کج فهمی ها شدم.
الان جوون ها تو فضاى خصوصى شون براى اینکه اعلام کنن که ما خیلى با هم راحتیم الفاظى رو به کار مى برن که خیلى قباحت داره . من خودم از این آدمایى بودم که هیچ وقت اجازه نمیدادم دوست هاى صمیمى و نزدیکم از این الفاظ استفاده کنن، همیشه این گوشه ى ذهنم بوده که چرا ٢ تا جوون که خیلى هم همدیگرو دوست دارند باید بهم فحش هاى ناموسى بدن، متاسفانه وارد ادبیاتمون شده که خیلى زشت و زننده است و روزمره شده. خود من به خاطره فعالیتى که دارم تو یک برهه ى زمانى مورد حجم عظیمی از این توهین ها قرار گرفتم.
هم تو فضاى مجازى هم اجتماعى بین همکارام، مردم زیاد نه، الان تو پیج هر هنرمند و ورزشکارى که برى چندتا کامنت انرژى مثبت هست چندتا هم هست که دارن توهین مى کنن که همون چندتا میتونه شیرینیه او انرژى مثبت ها و تعریف و تمجید هارو بگیره و حال اون آدم رو بد کنه چون من خودم این رودرک کردم و به این فکر افتادم که این کمپین رو راه بندازم به عنوان #لطفأ_توهین_نکنید و از مردم بخوام که فکر کنن راجع به توهین هایى که تو زندگیه روز مره شون انجام میدن، خودم سعى کردم ٣ -۴ روز از الفاظ بدى که از ذهنم رد میشه استفاده نکنم و دیدم شدنیه وقتى دیدم میشه چالشى راه انداختم به نام #چالش_یک_شبانه_روز_بدون_توهین اینو گذاشتم چون دیدم خودم میتونم و الانم شدیدا پیگیرش شدم و هنرمندان عزیزم لطف کردن حمایت کردن امیدوارم این کمپین بزرگتر بشه، یک نفر دو نفر هم ما هدایت کنیم جامون تو بهشته.

چى شد که مورد توجه قرار گرفت؟
ببینین اتفاقى که بعد از باخت تیم ملى والیبالمون جلوى لهستان یک حجمه ى عجیب غریب راه افتاد در فضاى مجازى نسبت به والیبالیستامون که این سال ها فقط افتخار آفرینى کردن بدون هیچ حمایت هاى آنچنانى اى، من یک پست گذاشتم و پایین اون پست #لطفأ_توهین_نکنید رو زدم و ازش استقبال شد.این جرقه اى بود که ایجاد شد تو ذهنم براى اسم کمپین، و یک پیج درست کردم و نوشتم که این کمپین میخواد فعالیتش رو شروع کنه..

این اتفاق فقط از طرف دوستانتون پخش شد و یا از طرف مثلا کسانیم که تو موسیقى هستن و ممکنه با شما هیچ ارتباطیم نداشتن پخش شد؟
ارتباط داریم باهم

یعنى هرکس که نوشته علیرام نورایى دوست عزیزم واقعا دوست شماست؟

بله خیلی از این هنرمندان دوستانم هستن.

حتى بابک جهانبخش؟
بابک که من عاشقشم.

پس ارتباط خوبى دارید باهم؟
عاشق بابک جهانبخشم ،همه ى هنرمندارو دوست دارم اما بابک از جمله افرادی ست که تنهایی هام با صداش پر میشه خیلى دوسش دارم و اخلاق و رفتارو منشش هم فوق العاده اس..

هواداراتون ٢ برابر شد من این قول رو بهتون میدم.(خنده)
من واقع دوسش دارم و کمو بیش باهاش در ارتباطم و وقتى هم قابل دونست و حمایت کرد از این کمپین سریع ازش تشکر کردم.
اتفاق خوب زمانى افتاد که دوست بسیار خوبم امین زندگانى به همراه همسرشون خانم الیکا عبدالرزاقى در برنامه خندوانه داشتن در باره جمع آوریه زباله ها صحبت میکردن آقاى زندگانى فکری داشت که جمع آوریه زباله هاى فضاى مجازى بود که به اینجا رسید که علیرام نورایى هم کمپینى راه انداخته به اسم #لطفأ_توهین_نکنید قبل از اون ٣ -۴ تا از دوست هاى خوبم سعید بهرامى، فرهاد نجفى کار گردان ایمان صفا از این کمپین حمایت کردن.

مصاحبه ى محسن تنابنده رو دید؟
در رابطه با این توهین های فرا گیرگفته بود مادر من چه گناهى کرده؟ مشکلى دارید به خودم بگید!۱۰
واقعا متاسفم پایتخت سریالى بود که توانست مردم رو از تماشای شبکه هاى ماهواره اى به دیدن برنامه های خودمون تشویق کنه، برنامه ی ماه عسل یکی از این برنامه هاست.

من فکر میکنم ما با اسطوره سازى مشکل داریم چون هرکسى که حاشیه داره و حرف دنبالشه اسطورست، تا یکى به یه جایى میرسه اینطورى میشه ماه عسل بعد از ١٢ سال امسال اینجورى کوبیدنش
من پست حمایت از ماه عسل هم گذاشتم.

جدا؟
بله من عشق میکردم از بچه هاى والیبال حمایت کردم از ماه عسل و امیر حسین مقصودلو (تتلو) حمایت کردم چون دیدم نا جوان مردانه داره بهشون تاخته میشه.

چرا امیر حسین؟
چراحمایت نکنم؟مگه هنرمند نیست، هنر یه مسیره، من ازش حمایت کردم چون داشت بهش توهین میشد هرکارى این آدم میکنه تعدادی بهش فحاشی میکنن .آخه چرا؟مگه کارى داره بره اونور آب کار کنه؟خیلى داره زحمت میکشه،من کارى به رفتارهاى منشوریش ندارم اون رفتار شخصیه و به کسى ربطى نداره، توى پیجش داره دعا میکنه داره ورزشو تبلیغ میکنه داره عشق مى ورزه و کار فرهنگى داره میکنه این آدم چرا نباید حمایت بشه؟ انرژى هسته ایش بد بود؟من خودم کیف کردم خودش خود جوش رفته این کارو کرده، داره فرهنگ سازى میکنه، آدمیه که داره زحمت میکشه به هدف هاش برسه، و حس کردم به عنوان یک هم وطن باید ازش حمایت کنم.

علیرام یعنى چى؟
یعنى در مرام حضرت على (ع)

پس یعنى یک پشتوانه ى محکمى داره این اسم
من سال روز ازدواج پدر و مادرم تولد حضرت على بود

خودتون هم متاهل هستید؟
بله

و ثمره ی این ازدواج؟
هنوز نه !
آقاى نورایى صدای قشنگى دارید شما، اصلا به خوانندگى- دکلمه یا حتى مجرى گرى فکرکردید؟
خوانندگى دوست داشتنیه مثل بازیگرى ولى من به خودم همچین اجازه اى رو نمیدم.

فعلا یا کلا؟
دارم تلاش میکنم بگم کلا، چون من از بازیگرى معرفى شدم و فکر میکنم جالب نیست که از کانال های دیگری وارد حوزه ی هنر شوم.
دغدغه خوانندگى و مجرى گرى ندارم، البته براى رادیو هفت به صورت دکلمه یکى ٢ برنامه اجرا داشتم.

شما که گفتین دغدغه ى بازیگرى نداشتید؟!(خنده)
تا وقتى که اتد نزده بودم بله، ببین من رفتم که اذیت کنم به خاطره خود برتر بینى گفتم برم که الان کاملا نگرشم عوض شده به تئاترچون دیگه کارمه، رفتم و اولین اتدى که زدم همون لحظه همه ى زندگیه من عوض شد، و به خاطرش خیلى تلاش کردم قدم هاى مورچه اى برداشتم بدون پارتى و پول و خیلى سال ها بدون در آمد کار کردم.

خب بریم سر ماتادور، یه توضیحى درباره ى تیتراژ ماتادور به ما میدید؟
تیتراژ فیلم هارو اصولا چه کسى انتخاب میکنه؟
نظر اصلى رو کارگردان و تهیه کننده میده، کارهایى که براى سازمان صدا و سیماست از طریق خود سازمان نظارت میشه و ممکنه سازمان اون رو رد کنه، خواننده ها باید مورد تایید باشن و مجوز داشته باشن، سینما زیر نظر تهیه کننده و کارگردان و مجوز ارشاد هست.

الان مهم شده، گاهى وقتا سبب میشه تیتراژ یه برنامه دیده بشه، ماتادور یه خوبى که داشت هم خودش قشنگ بود هم تیتراژش، یک مثلث به نام علیرضا افکارى عزیز روزبه بمانى و احسان خواجه امیرى، که احسان خیلى کمک کرد، یه قطعه هم داره به نام قطعه ى شهید
اون براى همین فیلمه؟
بله ولى یه شوک بود من فکر کردم رفت پیام بازرگانى، احساس میکنم نچسبید.

روابط خانوادگى با روابط کارى قاطى شده؟۱۳
نه به اون صورت، سعى میکنم حذر کنم!!

نزدیک ترین دوستتون در سینما؟
محسن افشانى، سیاوش خیرابى اینا بچه هاى جوون و خوش ذوقى هستن، با همه دوستم

آخرین بارى که بهشت زهرا رفتید قطعه هنرمندان کى بوده؟
قطعه هنرمندان هم سر میزنم مرتضی پاشایی رو دوست داشتم و خسرو شکیبایی عزیز .اما از آخرین بار حضور ذهن ندارم.

و حرف آخر؟
ممنون از این که دعوت کردید و لطف داشتید به #لطفأ_توهین_نکنید، فقط تنها نکته اى که میمونه به خاطر عدم وجود تنوین تو همه ى موبایل ها من از حمزه بالاى الف لطفا استفاده کردم امیدوارم رعایت بشه که همه ى پست هایى که دوستان میذارن یک جا قرار بگیره و آرزو مندم که یک روز این هشتگ بى استفاده ترین در فضاى مجازى بشه
خیلى ممنون