bob-dylan-navaak

سه روز قبل همه با این خبر از خواب بیدار شدیم که نوبل ادبیات به باب دیلن، ترانه‌سرا و خواننده امریکایی اهدا شده است. نام او در بین نام‌هایی قرار گرفته که بزرگ‌ترین چهره‌های ادبی جهان هستند و به علت «خلق بیان شاعرانه در سنت ترانه امریکا» نوبل به آنها تعلق گرفته است.

سارا دنیوس دبیر آکادمی نوبل، بعد از اعلان برنده، تاکید کرد که «گرفتن این تصمیم دشوار نبود» و اظهار امیدواری کرد که آکادمی به علت این تصمیم سرزنش نشود… ما این جایزه را به باب دیلن به عنوان شاعری بزرگ اهدا می‌کنیم…او شاعری بزرگ در سنت انگلیسی‌زبان است و در ادامه مسیر میلتون و بلیک جای دارد…»

با وجود اینکه اکثریت باب دیلن را موزیسین در نظر می‌گیرند، نه نویسنده، سارا دنیوس تاکید دارد که «باب دیلن را باید به عنوان شاعر در نظر گرفت».

ترانه‌سرای خاموش ماجرا

باب دیلن در سال ۱۹۴۱ با نام روبرت آلن زیمرمان در دولوث به دنیا آمد. در چهارده‌سالگی با اولین گیتارش در گروه راک‌اندرول مدرسه، ساز می‌زد. او اسم مستعار دیلن را از روی اسم دیلن توماس شاعر برداشته است. بعد از مدرسه بود که سراغ موسیقی فولک رفت.

او در سال ۱۹۶۱ به نیویورک نقل‌مکان کرد  و در کافه‌ها برنامه موسیقی اجرا می‌کرد. نمی‌توان انکار کرد که باب دیلن یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های فرهنگ عامه معاصر است، هرچند موسیقی‌اش همیشه بین منتقدان تفرقه‌انداز بوده است.

باب دیلن هنوز به نوبل اهداشده، واکنشی نشان نداده است. او چندان اهل مصاحبه و گفت‌وگو نیست و دل خوشی هم از شهرت ندارد. با این حال کنسرت‌هایش همیشه برقرار بوده و هفته پیش نیز در فستیوال Desert Trip کالیفرنیا حضور داشت.

خیلی‌ها در بین جامعه آکادمیک و موزیسین‌ها در رابطه با اهدای نوبل به باب دیلن، ابراز خوشحالی کرده‌اند. پروفسور سیموس پری، عضو هیات علمی دانشگاه آکسفورد باب دیلن رال با آلفرد لرد تنیسون مقایسه کرده و ویژگی‌های آثار دیلن را «انسانی، خشم‌آلود، بامزه و درواقع خود واقعی‌اش، یکی از بهترین‌ها» خوانده است.

اما همه از این ماجرا خوشحال نیستند. هری کونزرو رمان‌نویس در این زمینه گفته است «مثل این است که نوبل را به اوباما بدهیم، چون او بوش نیست».

درهرحال، دیلن اولین امریکایی است که بعد از تونی موریسون در سال ۱۹۹۳ نوبل گرفته است. برنده جایزه نوبل با رای‌گیری ۱۸ نفر مشخص می‌شود که به دنبال «شخصی هستند که در حوزه ادبیات اثری برجسته را به روشی ایدئال خلق کرده باشد».