تحریریه نواک – شایان رسول زاده: علی پرمهر (ترانه سرا،آهنگساز،خواننده) مهندس معماری و زاده IMG_9187آذربایجان است که با توجه به علاقه اش به هنر از سن چهارده سالگی وارد موسیقی سنتی شده است و در گیلان زیر نظر اساتیدی همچون فریدون پوررضا آموزش دیده است.
وی سپس به تهران مهاجرت کرده و از شاگردان اساتیدی همچون هنگامه اخوان، صالح عظیمی و همچنین آقای نوربخش از شاگردان ارشد استاد شجریان بوده است،علی پرمهر کارت خانه موسیقی اش مربوط به موسیقی سنتی می باشد.

آنچه که در ادامه می خوانید مصاحبه ایست با علی پرمهر:

از کی و چگونه وارد ترانه سرایی شدید؟
بنده چون دنبال یکسری فضا های جدیدی در سن جوانی بوده ام شروع به نوشتن ترانه کردم چرا که موسیقی سنتی آن فضا ها را به من نمی داد و من با ترانه های دهه پنجاه فارسی و با ترانه سراهایی همچون جنتی، عطایی،  اردلان سرفراز و همچنین یک تعداد از ترانه سرا های جدید ارتباط برقرار کردم و اینگونه شد که وارد ترانه سرایی در زبان فارسی شدم.

چرا وارد زبان ترکی آذربایجانی شدید؟
دیدم فضا برای کارکردن در این فضا هست و من هم ترک زبان هستم و دنبال این بودم کاری کنم که کسی تا به حال نکرده و به این دلیل این فضا را خالی دیدم و خوب یک حس ادای دِین هم داشتم.

آز آلبوم یاغیش آلتیندا برایمان بگویید :
برای تولید این آلبوم چهار سال زمان گذاشتم و سعی کردم با بهترین های ایران مثل پازل بند، مسعود مفیدی و … کار کنم و به جز یک ترانه باقی ترانه ها و آهنگ ها برای خودم می باشد.

آلبوم چه تاریخی منتشرشد؟
در ماه جاری(خرداد ۹۴)

چرا برای آلبوم رونمایی و یا نشست خبری برگزار نکرده اید؟
من به آلبوم خودم ایمان کامل داشتم و اعتقادم بر این بود ارتباط من مستقیم با مخاطبان است و نه با شرکت های پخشی که بخواهند برای آلبوم اولی بودنم حرف و حدیث هایی درست کنند . من آلبوم اولی هستم اما این اولین آلبوم مدرن آذربایجانی در ایران است و به همین دلیل خودم آلبومم را روانه بازار کردم و به تمام شهر های آذربایجان غربی و شرقی فرستادم و خیلی هم از نحوه پخش راضی بوده ام و دیگر نیاز نبود بخواهم قراردادی با شرکتی امضا کنم.

فکر نمی کنید اگر با شرکت خاصی همکاری می کردید بهتر از این دیده می شدید؟
ما در ایران چیزی به نام تهیه کننده نداریم و کسی نیست که بخواهد دل بسوزاند و به همین دلیل خودم دل به دریا زدم و آلبومم را پخش کردم.

به فکر کنسرت هستید؟
حتما! داریم زمینه را فراهم می کنیم که بتوانیم به امید خدا از ارومیه کنسرت هایمان را شروع کنیم.

کسانی که به زبان ترکی صحبت نمی کنند هم می توانند با این آلبوم ارتباط برقرار کنند؟
بله! ترجمه تمام ترانه ها را در سایت خودم قرار داده ام و همچنین با موزیک هم می توانند ارتباط برقرار کنند چرا که موزیک کاملا به روز است.
www.alipormehr.com

از همکاریتان با سعید قلی زاده تهیه کننده آلبوم بگویید:
از همکاری که با ایشان داشتم رضایت کامل دارم چرا که ایشان به دنبال منافع مالی نبودند.

نظرتان راجع به کارگاه های ترانه چیست؟
اگر این کارگاه ها درست هدایت بشوند و درست مدیریت بشوند می توانند موثر باشند برای کسانی که در شروع فعالیت خود به این کارگاه ها روی آورده اند.

از همکاری هایتان با خواننده ها بگویید:
من با خواننده هایی همچون محسن چاووشی ترانه ی بازار خرم شهر رو کار کردم( اولین ترک از آلبوم ژاکت)، با فرزاد فرزین ترانه چرا دنیا ازآلبوم شانس رو کار کردم و همچنین با خواننده های دیگری مثل علی عبدالمالکی، فریدون آسرایی و…. همکاری کردم.

ترانه صرفا وقتی ترانه محسوب می شود که ملودی روی آن قرار بگیرد؟
ترانه حتی روی کاغذ هم باید حرفی برای گفتن داشته باشد و حتما باید شاعرانگی داشته باشد. اما چیزی که روی ملودی نوشته می شود بیشتر یک نوشته است و عمرش نیز کوتاه است.

بازار خرمشهر شاعرانگی دارد؟
بازار خرمشهر چون از زبان کسی است که حتی سواد کافی ندارد و یک جوان شهرستانی است و دارد نامزد خود را از دست می دهد کاملا ساده نوشته شده اما به لحاظ تکنیک ترانه ای که برای فرزاد فرزین نوشته ام به مراتب قوی تر بوده است.

خیلی ها راجع به محسن چاووشی می گویند که صدا برای خودش نیست، چه جوابی برای اینگونه افراد دارید؟
تا وقتی کسی، کسی را ندیده و صدایش را از نزدیک نشنیده است چگونه می تواند قضاوت کند؟ محسن بسیار صدای زیبایی دارد و صدا، صدای خودش می باشد و دلیل اینکه محسن چاووشی کنسرت نمی گزارد به خاطر عقاید خودش می باشد و محسن یک انسان درونگرا است.

وضعیت موسیقی از دید شما چگونه است؟
بیست درصد وضعیت موسیقی خوب است اما هشتاد درصد دیگر اش تکراری و غم انگیز است و دلیل اصلی اش می تواند تقلید باشد .
آلبومی با زبان فارسی تولید خواهید کرد؟
چون خلاء ای در زبان آذربایجانی وجود دارد فعلا می خواهم تو این زبان فعالیت کنم.

برای زبان ترکی آذربایجانی چه قدم هایی برداشته اید؟
آلبومی که وارد بازار کردم !

فکر میک نید کافی باشد؟
می تواند یک شروع درخشانی باشد و شکی در این ندارم.

خیلی ها هستند که مثل شما هم ترانه سرا،آهنگساز و خواننده هستند فکر نمی کنید اگر در یکی از این حرفه ها فعالیت داشته باشید بهتر باشد؟
اگر من چیزی را دلی می نویسم بهتر است که ننویسم اما وقتی من ترانه سرای حرفه ای هستم چه بهتر است که هر سه این ها با هم باشد.

وزارت ارشاد برای تایید کردن یک اثر سخت میگیرد؟
افرادی که در ارشاد هستند بسیار مهربان هستن و کار خودشان را بلداند، بالاخره کشور یکسری قوانین دارد که باید از آنها پیروی کرد.

از مسابقه هنر پنجم بگویید:
مسابقه هنر پنجم در ماه جاری (خرداد ۹۴) از شبکه شما پخش شد و بدون اینکه خودم بدانم تراک سنه گوره از آلبوم یاغیش آلتیندا مقام اول و کسب کرد (قبل از پخش آلبوم) از میان دو تراک دیگر که مربوط به آقای فرزاد فرزین و احسان خاجه امیری میشد.

راجع به اسامی که میگویم یک جمله بگویید:
گروه پازل: عالی
مسعود مفیدی: رفیق و برادر
نادر طاهری: صمیمی
مجید الماسی: باهوش
سایت نواک: جوان،پرانرژی،کاربلد
خبرنگار: باید ازشون ترسید
موسیقی ایران: در مجموع خوب است

کلام پایانی: آرزوی خوشبختی می کنم برای تمام هموطنانم در چارچوب ایران عزیز به خصوص هم زبانی هایم آذربایجانی های عزیز.
و در این مصاحبه می خواهم اعلام بکنم که من علی پرمهر آذربایجانی اهل ایرانم تابعیت ایرانی و هیچ وابستگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی نسبت به هیچ کشوری ندارم و دوست دارم در همین چارچوب کار بکنم.

 

عکس های این نشست را از نگاه دوربین شایان شهسواری مشاهده کنید:

 

 

IMG_1906  IMG_1892b  IMG_1888bIMG_1897bIMG_1881b