baby-navaakگاه بچه‌ها جوری شلوغ می‌کنند، داد می‌زنند و زاری می‌کنند که آدم احساس می‌کند الان است که تارهای صوتی‌شان پاره شود و دیگر نتوانند در ادوار بعدی زندگی‌ از حنجره‌شان استفاده کنند. بعله. دوست‌داشتنی‌اند و حضورشان لذت‌بخش است. سوال پشت سوال، راه افتادن‌هایشان، استفاده اشتباهشان از کلمه‌ها، نگاهشان به زندگی که برای ما بزرگ‌ها زیادی حسرت‌بخش است. اما امان از موقعی که می‌زنند زیر گریه و موقع خواب هم هست. حالا به هزار چیز هم متوسل شوی، آرام نمی‌گیرند. صدایشان کل خانه را برمی‌دارد و آدم می‌ماند از این جثه کوچک و فسقلی، چطور این صدا درمی‌آید؟! راه‌های مختلفی در برابر طوفان گریه‌های بچه‌ها قبل از خواب وجود دارد. یکی از راه‌های دم‌دستی موسیقی است.

کودکان هم مثل ما بزرگ‌ترها با شنیدن موسیقی آرام‌بخش، از نظر ذهنی آرام‌تر می‌شوند و خواب بهتری را می‌توانند تجربه کنند. همچنین مطالعات نشان می‌دهند موسیقی روی روند بهبود کودکانی که در بیمارستان بستری‌اند، تاثیر دارد. بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته، نوزادان دوماهه می‌توانند اهنگ‌هایی را که قبلا شنیده‌اند، به یاد بیاورند و در ده‌ماهگی می‌توانند صداهای مختلف را از هم تشخیص بدهند.

نگران نباشید، دستپاچه هم نشوید، فقط اتاق کودک را تاریک کنید و یکی از موسیقی‌های زیر را برایش پخش کنید. فقط حواستان به دو مساله باشد. یکی اینکه اگر از موسیقی پیشنهادی ما استفاده نمی‌کنید، مراقب باشید موسیقی سرعت آرامی داشته باشد و صدای ناگهانی در آن نباشد یا یکهو اوج نگیرد. دوم هم اینکه در حین پخش موسیقی، کودک را رها نکنید. کنارش بمانید تا به خواب برود. قبل از آنکه کودک کاملا به خواب برود، صدای موسیقی را کم‌کم پایین بیاورید. حالا جماعتی آسوده‌اند. هم کودک، هم شما و هم همسایه‌ها!

*موسیقی‌های پیشنهادی:

راه روشن ۱ ( موسیقی خواب کودکان )
راه روشن ۲ ( موسیقی خواب کودکان )