استاد «جواد لشگری» نوازنده و آهنگساز پیشکسوت صبح امروز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه درگذشت.

حمیدرضا عاطفی معاون اجرایی خانه موسیقی دراین‌باره گفت: استاد جواد لشگری از نوازندگان و آهنگسازان پیشکسوت موسیقی ایرانی صبح روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه در سن ۹۳ سالگی در ۱۳۶cb5442e804e2منزلش دار فانی را وداع گفت.
همچنین افزود : طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام‌گرفته روز پنجشنبه ۱۹ فروردین‌ماه پیکر این هنرمند از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) تشییع می‌شود.
جواد لشکری از هنرمندانی است که خدمات باارزشی به موسیقی ایران کرد و آثاری که از وی به‌جا ماند، نمایانگر استعداد او در ساختن آهنگ‌هایی در مایه‌های اصیل موسیقی ایرانی است.

او به سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شد و در جوانی برای فراگیری و نواختن ویلن به ترتیب نزد استاد ابوالحسن صبا و مهدی خالدی و پس‌ازاین دو نفر به کلاس احمد فروتن راد رفت و ردیف‌های موسیقی ایرانی و چند کتاب خارجی را نزد او فراگرفت.
جواد لشکری ابتدا همکاری خود را با رادیو، در سال ۱۳۲۶ با نواختن آهنگی به نام فتنه که شعر آن از رهی معیری بود آغاز کرد و از سال ۱۳۲۸ رسماً در ارکسترهای مهدی خالدی، مرتضی محجوبی، ابراهیم منصوری و حسین یاحقی شرکت نمود.
اولین آهنگ وی فتنه نام دارد با شعری از رهی معیری و صدای دلکش.
در سال ۱۳۳۲ به سرپرستی ارکستر بزرگ رادیو انتخاب شد و تا سال ۱۳۳۵ سرپرستی این ارکستر را به عهده داشت و در حدود ۳۵۰ آهنگ برای خوانندگانی چون دلکش، مرضیه، الهه، پوران، پروین، سیمین آرین، سیمین غانم و … ساخت. تعداد زیادی از آن‌ها از بهترین آهنگ‌های ایرانی محسوب می‌شود ترانه‌هایی نظیر نوای دل، تنهایی، فتنه با صدای دلکش، لاله صحرایی، تو بخوان، خنده گل، زورق شکسته با صدای مرضیه، چون موی تو با صدای پوران، به یاد صیاد، رؤیا، ٰتاک، دردآشنا، طوطی، زلف یار با صدای الهه، یاد تو و گل‌ها، شهره شهر با صدای پروین، خوش‌آمدی با صدای بانو شمس، فصل گل با صدای یاسمین، گل میخک، رقص پروانه، چنگ زهره، تمنای دل با صدای سیمین آرین و غم تنهایی، ابر پائیز با صدای سیمین غانم. وی در سال ۱۳۴۷ طی دعوت‌نامه‌ای به همکاری با ارکستر گل‌ها خوانده شد.
جواد لشکری جلد اول آثار خود را با شعر شعرای طراز اول به نام صد آهنگ به چاپ رسانیده و جلد دوم آن نغمه‌های دل‌انگیز نام دارد؛ و جلد سوم آن را نیز در دست تهیه دارد. وی در قالب چند آلبوم بانام‌های خوش‌آمدی، گل میخک و عشق گمشده، ترانه‌ها و تصانیف قدیمی بانضمام آثار جدید خود را با صدای علیرضا افتخاری منتشر کرد که جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی ایران محسوب می‌گردند.

در اینجا لازم است از طریق این رسانه این مصیبت دردناک را خدمت خانواده آن عزیز و دیگر بستگان تسلیت گفته و آرزوی مغفرت و آمرزش برای مرحوم و صبر جزیل برای بستگان وی از درگاه خداوند متعال مسئلت نماییم.