سفیر زندگی از آلبوم «پنجشنبه» می گوید. آلبومی که با حمایت و همکاری یک تیم حرفه ای تولید و منتشر شده است. بابک برهانی حال و هوای امروز موسیقی را شرح می دهد. گپ و گفت صمیمانه با «بابک برهانی» به همراه عکس های اختصاصی…

خودتون رو معرفی کنید؟

من بابک برهانی متولد سال۱۳۵۵ در تهران هستم. حدوداً ۱۷/۱۸ سال که موسیقی رو شروع کردم. نزد استاد محمد نوری موسیقی رو آموختم. گیتار و کیبورد کارکردم. از سال ۸۶ کار تولید تک آهنگ و آلبوم رو شروع کردم.

 

موسیقی رو از چه زمانی و چطور شروع کردید؟Babak-Borhani-Alireza-Jafari-Navaak (4 of 14)

موسیقی از دوران بچگی در زندگی من شروع شد. پدرم قبل از انقلاب ، صفحه و نوار فروشی داشتند. همین باعث شد تا طبق شرایط منزل، موسیقی رو بیشتر بشنوم و علاقه پیدا کنم.

 

چرا سبک پاپ رو انتخاب کردید؟

از کودکی بیشتر کارهای پاپ رو گوش می‌دادم و به‌تبع علاقه شخصی‌ام به سمت کار کردن در موسیقی پاپ رفت. حتی  بااین‌وجود که استاد آواز موسیقی‌ام، زنده‌یاد استاد محمد نوری، پاپ کلاسیک آموزش می‌دادند اما من به سمت پاپ گرایش پیدا کردم.

 

از آلبوم « پنجشنبه» بگید

آلبوم پنجشنبه به تهیه‌کنندگی شرکت ایران تابلو به مدیرعاملی مهندس بهمن کریمشاد و مدیریت اجرایی مصطفی زرآبادی پور از سوی آوای مهربانی در ۱۶اسفند ۱۳۹۳ به بازار عرضه شد. از سال ۸۹ جمع‌آوری ترانه‌های این آلبوم شروع شد. یکی دوتا کار ساختیم که خیلی راضی‌کننده نبود. بعد از اون به‌طورجدی ترانه جمع‌آوری کردیم. عبدالجبار کاکایی، مهدیه عرب، زهرا عاملی، حمید خلف بیگی، وحید روشن‌ضمیر، ندا روشن‌ضمیر و میترا نادری در بخش ترانه به من خیلی کمک کردند. ملودی اکثر قطعات رو خودم ساختم. دوستانی ازجمله، مهدی یراحی، مهدی یغمایی و حسام ناصری هم درزمینهٔ ملودی با بنده، همکاری کردند. در بخش تنظیم حسام ناصری، بهروز لطفی پور، محمد لطفی، کامران ناصر پور و فرشید بقایی به من کمک کردند و همچنین باز خونی یه اثر قدیمی به نام نازنین (نازنین از تو چه پنهون ، آتیش افتاده به جونم)در آلبوم بود که ترانه‌سرا و خواننده اصلی اون آقای نادر افرا و ملودی اون اثر زنده‌یاد آندرانیک بود و لازم به توضیح است که این کار رسماً در داخل ایران به بنده واگذارشده است.

 

چه برنامه‌ای برای تک آهنگ و آلبوم دارید؟

در بخش ترانه علاوه بر دوستان عزیزی که قبلاً افتخار همکاری باهاشون رو داشتم، ترانه‌سرایان عزیزی نظیر حامد صوفی پور، مهشاد عرب، مسلم چرومی و چند ترانه‌سرای بسیار خوب و جوان نیز به این مجموعه افزوده شدند و تک آهنگ‌ها روداریم پیگیری می‌کنیم. ولی  سعی داریم باکیفیت خوبی کار هارو تولید کنیم.

در بحث موسیقی هم علاوه بر هنرمندان و دوستان قدیم، دوست جوان و هنرمندی به نام علی احمدی هم در کنارم خواهد بود.Babak-Borhani-Alireza-Jafari-Navaak (5 of 14)

برای آلبوم جدید هم ترانه‌ها رو جمع‌آوری کردیم و هم در نظر داریم یک مجموعه با تعداد قطعات محدود، اگر عمری باشه برای اواخر امسال منتشر کنیم که در این خصوص محمدرضا میر صادقی مدیریت پروژه هام رو بر عهده دارد.

 

برای برگزاری کنسرت چه تصمیم دارید؟

با گروه برای کنسرت تمرین‌هایی رو انجام می‌دهیم اما هنوز تاریخ مشخصی رو برای اجرا در نظر نداریم.

 

حال و هوای امروز موسیقی رو چطور می‌بینید؟

هم خیلی خیلی خوب، هم خیلی خیلی بد. ما کارهای خیلی خوبی داریم. از طرفی کارهای خیلی ضعیف هم داریم. به نظر من کارهای ضعیف از جایی نشئت می گیره که هرکسی که در خودش یک ته‌صدایی احساس می کنه؛ با یک سیستم و یک میکروفن می‌خواهد تک آهنگ بخواند. ولی واقعاً این‌طور نیست. شاید در یک‌زمانی کار شنیده بشه اما دوام زیادی ندارد. کارهای قویی که منتشر می‌شوند، گروه خوبی دارند. ترانه، ملودی، میکس و مستر و از همه مهم‌تر پخش درست خیلی در شنیده شدن اثر تأثیر دارد.

 

در این شرایط مارکت موسیقی چه تأثیری دارد؟

به نظر من مارکت دست یه عده آدم خاص افتاده. یه تعداد هستند که آلبوم منتشر می‌کنند، کنسرت می‌گذارند و… که فرد جدیدی به اون ها اضافه نمی‌شود. اگر هم فرد جدیدی ورود پیدا کنه به‌سختی می تونه دیده بشه. شاید نتونه کنسرت بگذاره یا آلبومش خوب شنیده بشه. البته شرکت‌هایی که پخش آلبوم رو بر عهده‌دارند بسیار ضعیف عمل می‌کنند و آن‌ها هم مقصر نیستند چون هیچ بازخورد خوب مالی براشون به همراه ندارد.  قبول دارم که مارکت موسیقی نسبت به بعضی از هنرمندان بی‌معرفت هست اما تهیه‌کنندگان فقط جایی ورود پیدا می‌کنند که پول باشه و صرفاً برای هنر سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. ولی برای شادابی و نشاط بازار در انتشار آلبوم می‌توان از دو یا چند خواننده برای انتشار آلبوم استفاده کرد و همچنین برای کنسرت‌ها نیز می‌توان از این روش بهره برد که هم برای تهیه‌کننده توجیح اقتصادی داشته باشد هم برای شنونده و جذابیت یکی از راه‌های خوب برای بقا موزیسین‌ها و خواننده‌ها روی آوردن به فروش دیجیتالی تک آهنگ و آلبوم در سایتهایی نظیر نواک می‌باشد که حقوق هنرمند هم حفظ خواهد شد.

 

از جایگاه فعلی تون، در موسیقی راضی هستید؟ چه هدفی برای آینده دارید؟

حقیقتاً من برای کارم خیلی زحمت کشیدم. شاید یه مقدار کند پیش رفتم اما سعی کردم آبرومند باشه. اگر به آلبوم «پنجشنبه» نگاه کنید خیلی سخت می تونید ایراد پیدا کنید. شاید یه جاهایی ضعف داشته باشه اما من فکر می‌کنم آلبوم سربلند بیرون اومد ولی به‌شدت بد پخش شد و مجموعه آلبوم کمتر دیده شد.  به‌طور مثال ما یک برنامه داشتیم به نام «رادیو هفت» که به تهیه‌کنندگی آقایان ضابطیان و صوفی از شبکه آموزش پخش می‌شد. این افراد کار رو درک می‌کردند و بنده رو حمایت می‌کردند. کارهای خوب توی برنامه پخش می‌شد و البته استقبال خوبی هم داشت. مثلاً برای کار «تغییر» کلیپ ساخته شد و بسیار دیده شد. این گروه در حال حاضر برنامه «صدبرگ» رو در شبکه چهار شروع کرده و حمایت می‌کند. این گروه حرفه‌ای از ما حمایت کردند به‌طوری‌که لوگوی اختصاصی شون به‌عنوان حامی معنوی بر روی جلد آلبوم چاپ شد.

 

نام «سفیر زندگی» چطور برای شما به ثبت رسید؟Babak-Borhani-Alireza-Jafari-Navaak (9 of 14)

از سال‌ها قبل با بیمارستان مسیح دانشوری آشنا شدم. این آشنایی برمی گرده به زمانی که پدرم بیمار کلیوی بودند و سال‌ها از این بیماری رنج می‌بردند. من دوست داشتم یه حرکتی انجام بدم. تنها کارموثر،، پیدا کردن یک کلیه بود که به پدرم پیوند بشود. اما چون سنشون بالابود این امکان وجود نداشت. اما من از نزدیک رفتم آشنا شدم و دیدم چقدر انسان‌هایی وجود دارند که اگر انسانی درجایی مرگ مغزی شود، می‌توانند از اعضای بدن اون فرد جون چندین نفر رو نجات بدهند. همین اتفاقات باعث شد که این همکاری ادامه داشته باشه. با بیمارستان محک همکاری کردم و همه این‌ها کارهایی بوده که از دستم برآمده و امیدوارم که مقبول بوده باشه.

 

در خلوتتان چه موسیقی‌هایی رو گوش می‌دید؟

معمولاً همه جور موسیقی رو گوش می‌کنم  به‌این‌علت که دوست دارم حال و هوا و اتفاقات موسیقی رو رصد کنم. تقریباً از تمام خواننده‌ها موزیک گوش میدم تا با ترانه و ملودی و میکس و مسترشون آشنا بشم و از فضای قالب در مارکت دور نباشم. اما به کارهای آقای ابی ، داریوش و … علاقه دارم و کارهایشان را گوش می‌کنم و در کل سبک موردعلاقه م ژانر پاپ هست.

 

درباره کارهای خودتون چه نظری دارید؟

این جمله رو همه گفتن «کارهام مثل بچه هام هستند» و من هم  باید بگم که تمام کارهام رو دوست دارم. در آلبوم به قطعات «پنجشنبه»،«تغییر» و «دلشوره» بیشتر علاقه دارم.

 

پیشنهاد خواندن تیتراژ داشتید؟

بله. تیراژ فیلم سینمایی «عطسه های نحس» به کارگردانی آقای محمد خراط زاده رو خوندم. قطعه «دل کندم» بود که اتفاقاً در فضای مجازی خیلی خوب شنیده شد. در برنامه رادیو هفت و صدبرگ هم کارهایی رو خوندم. بارها تماس تلفنی داشتم که به من گفتند: سریالی با فلان مشخصات قرار هست تولید بشه شما برای این کار تیتراژ بخونید و مبلغی رو پرداخت کنید. الان دنبال خواننده‌هایی هستند که اسپانسر سریال یا فیلم بشوند. حتی شبکه‌های استانی هم این پیشنهاد رو می‌دهند و واقعاً جای تأسف دارد.Babak-Borhani-Alireza-Jafari-Navaak (7 of 14)

 

چه فعالیت‌هایی درزمینهٔ موسیقی از شما دیده و شنیده خواهد شد؟

به مبحث آهنگسازی علاقه دارم و سعی می‌کنم این‌رو پرورش بدم. تا کنون برای خواننده‌های خوبی نظیر امیر تاجیک ، قاسم افشار و … کارهایی رو ساختم و واقعاً دوست دارم آثار خوبی به‌عنوان آهنگساز هم از من بجا بمونه. برای دوستان دیگه ای هم آهنگسازی می‌کنم ولی با وسواس و  قصد دارم این روند رو خیلی ملایم ادامه بدم.

 

صحبت پایانی؟

از همه مخاطبان موسیقی خواهش می‌کنم که فقط از یک خواننده خاص موزیک گوش نکنند. از خواننده‌های دیگه هم بشنوند شاید افراد جدیدتر حرفی برای گفتن داشته باشند. به ذهن و گوششون فرصت بدهند. متأسفانه ایرانی‌ها صدای تقلیدی دوست دارند و این اصلاً خوب نیست و اگر کاری رو دوست دارند اون رو حمایت کنند.

و امیدوارم روزی بشه که همه مردم عزیز به این باور برسند که اگر می‌خواهند که هنرمندان پا برجا باشند باید ازشون حمایت بشه و این با خرید آثار اون هنرمند امکان‌پذیر هست.

و با توجه به اینکه انتشار آلبوم در غالب لوح فشرده و Audio CD خیلی توجیح نداره ، به این سمت بریم که مثل سایر نقاط پیشرفته دنیا آثارمون از طریق سایتهای معتبر عرضه موسیقی مانند سایت فاخر«نواک» و سایر سایتهای محترم ارائه بشه.

به امید اون روز که همه مردم آثار موسیقی رو که گوش می‌دهد، خریداری کنند.

تسلیت عرض می‌کنم به همه مردم خوبمون، خصوصاً هنرمندان عزیز در غم  از دست دادن هنرمند محجوب و صاحب سبک. حبیب عزیز متأسفانه روی خوشی از مسئولین ندید و آرزوی صبر برای خانواده عزیزش دارم.

واقعاً هیچ‌وقت واژه‌های جداکننده‌ای چون لس‌آنجلسی، داخلی، خارجی و زیرزمینی برام واژه‌های قشنگی نبوده و نیست.

و نکته پایانی تبریک به کوروش یغمایی عزیز برای انتشار آلبوم فاخر «ملک جمشید» که ایشون هم با توجه به اینکه از مفاخرمون هستند ولی آلبومشون پس از کش و قوس‌های فراوان توسط یه شرکت آمریکایی در سراسر دنیا به‌جز ایران پخش شد!

امیدوارم روزی بشه که حال و احوال هنرمندان همه رشته هامون خوب باشه و حداقل از درون ضربه نخوریم.photo_2016-06-13_11-29-34

برای همه مردم آرزوی روزهای خوب، با آرامش و پر از شادی دارم. همچنین روزهای خوشی رو برای موسیقی آرزو دارم و امیدوارم همه باهم دوست باشند و برای عزیزانم در سایت معتبر و فاخر «نواک»همان‌طور که افق‌های روشنی رو براشون می‌بینم، آرزوی روزهایی پر از موفقیت‌های روزافزون دارم که قطعاً هدف عمده شون حمایت از حقوق هنرمندان خواهد بود.

 

مصاحبه و تنظیم: طهورا قجاوند