مرتضی پاشایی

درحالی‌که حدوداً ۱سال از درگذشت مرحوم مرتضی پاشایی می‌گذرد؛ خبرهای از انتشار آلبوم جدید وی به گوش می‌رسد.
روز گذشته بنرهایی در سطح شهر دیده شد؛ بنرها خبر انتشار آلبوم جدیدی بانام ” پرنده ” را می‌دادند. این در حالی است که چندی پس از انتشار آلبوم ” اسمش عشقه ” خبری از سوی خانواده پاشایی اعلام شد مبنا بر اینکه : آلبوم دیگری بانام ” گل بیتا” درراه است. مجموعه گل بیتا ۱۰ سال پیش به‌صورت اینترنتی پخش‌شده و صاحب‌امتیاز آن موسسه «ترانه سمان» بوده است.
در پی نصب بنر های آلبوم، ناصر پاشایی شدیداً به این موضوع واکنش نشان داد و نامه ایی را به دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارسال کرد؛ در متن نامه این‌گونه آمده است:
« احتراما به استحضار می رساند شرکت ترانه سمان با مسوولیت آقایان ارشک و رشید رفیعی اقدام به انتشار آلبوم «گل بیتا» با خوانندگی فرزندم هنرمند فقید مرتضی پاشایی نموده که با سوءاستفاده از زمان برگزاری سالگرد آن مرحوم نام این آلبوم را با اضافه کردن یک آهنگ دیگر (پرنده) تغییر داده و اقدام به تبلیغات در مراکز مهم مانند مترو و سایر فروشگاه ها نموده است. با توجه به اینکه مجوز انتشار آلبوم «گل بیتا» مربوط به حدود ۱۰ سال قبل در این شرکت بوده اما استفاده از عنوان جدید جعل عنوان محسوب شده که علاوه بر ممنوعیت قانونی سوءاستفاده از احساسات و علائق مردم به خواننده محبوبشان در زمان برگزاری سالگرد آن مرحوم تلقی می گردد. مضافا بر اینکه قطعه پرنده به آلبوم موصوف اضافه گردیده است که این امر نیز خلاف قانون و مقررات تلقی می گردد.

شایان‌ذکر است که مرحوم مرتضی پاشایی در زمان حیات خود حدود یکصد آهنگ در آن مرکز داشته که هیچگونه قراردادی با ترانه سمان ندارد (به جز آلبوم گل بیتا) آن هم مربوط به ۱۰ سال پیش است. لذا خواهشمندم دستور فرمایید نسبت به جلوگیری از آلبوم پرنده و سایر آلبوم هایی که شرکت ترانه سمان در حال تهیه است جلوگیری شود. و من الله توفیق/ ناصر پاشایی»

مسئولین در پاسخ به این نامه اعلام کردند: طی ۱۰ سال گذشته تمام مجوز های این آلبوم از سوی وزارت ارشاد صادرشده است و اجازه انتشار به این هنرمند داده‌شده؛ البته این جواز برای آلبوم ” گل بیتا ” می‌باشد و هرگونه دخل و تصرف نسبت به آلبوم،د نیاز به تائید دفتر موسیقی وزارت ارشاد دارد.

همچنین لازم به ‌ذکر است شرکت پخش آلبوم اعلام کرد به دلیل درخواست هواداران پاشایی آلبوم‌های ” یکی هست” و “ اسمش عشقه” در یک پکیج منتشر  شده  است.