به گزارش سرویس خبر سایت خانه موسیقی یادمان استاد مصطفی کمال پورتراب (نائب‌رئیس فقید شورای عالی) در روز دوشنبه برابر با ۱۱ مردادماه به کوشش جمعی از شاگردان آن مرحوم از سوی خانه موسیقی و با همکاری خانه هنرمندان برگزار می‌شود.mostafa kamal pourtorab

مراسم بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب همزمان با چهلمین روز فقدان این هنرمند عزیز کشور در ساعت ۱۸ در سالن استاد جلیل شهناز واقع در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. کمال پورتراب آهنگساز ایرانی و از استادان تئوری موسیقی بود. او همچنین عضو هیئت موسس و نائب‌رئیس شورای عالی خانه موسیقی بود. او سازهای متنوعی نظیر فاگوت را از یاروسلاوبیزا، ویولن را از حشمت سنجری و عطاالله خادم میثاق و تار را از موسی معروفی فرا‌گرفت. علاوه بر این سازها، تئوری موسیقی ایرانی را نزد روح‌الله خالقی آموخت و در فراگیری آواز گروهی از آموزش‌های روبیک گریگوریان بهره برد. پورتراب چندین قطعه موسیقی خلق کرده و چند کتاب نیز نوشته و ترجمه کرده ‌است. آثار برجسته برجسته مصطفی پورتراب عبارت است از سونات برای پیانو، سونات برای ویولن و پیانو، دو قطعه برای آواز جمعی روی رباعیات خیام، فانتزی برای ارکستر زهی و باله هفت پیکر که بر اساس منظومه معروف نظامی پدید آمده است. هفت پیکر او پیش از انقلاب اجرای موفقی در تالار رودکی داشته است. همچنین یکی از پرفروش‌ترین آثار او کتابی به نام «تئوری موسیقی» است. وی در سال ۱۳۸۷ به عنوان چهره ماندگار موسیقی ایران انتخاب شد.

مراسم یادمان کمال پورتراب، با سخنرانی جمعی از هنرمندان و شاگردان استاد پورتراب و پخش کلیپی از آثار و زندگی او همراه خواهد بود. همچنین اجرای گروه آوازی تهران (وکاپلا) به سرپرستی میلاد عمرانلو و اجرای کوارتت زهی با آثاری از این هنرمند از برنامه‌های موسیقی این مراسم است. علاقه‌مندان به شرکت در این مراسم می‌توانند در روز دوشنبه، ۱۱ مردادماه از ساعت ۱۸ به خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی (فرصت) مراجعه کنند.