مراسم رونمایی از اولین مجموعه ترانههای «روزبه بمانی» عصر روز سیزده اردیبهشت برگزار شد.
این ترانهسرای باسابقه به میزبانی مجموعه «بوکلند» مرکز خرید «پالادیوم» با مخاطبانش دیدار کرد و انتشار «دنیای این روزای من» را به همراه آنان جشن گرفت. در طول مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب دنیای این روزای من جمعی از چهرههای سرشناس فرهنگی و هنری هم به بوکلند آمدند و در هرچه باشکوهتر برگزارشدن این برنامه سهیم شدند. کتاب دنیای این روزای من فقط مجموعه ترانههای عاشقانه روزبه بمانی را شامل میشود که از سوی انتشارات «نگاه» در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
روزبه بمانی در ابتدای این برنامه گفت:«کتابی که امروز در کنار شما از آن رونمایی خواهیم کرد، گزیده پانزده سال کارهای عاشقانه من است. البته قرار است کارهای اجتماعی در یک مجموعه دیگری منتشر شود و فکر میکنم فاصله زمانی کمی داشته باشد. تمام این کارها اجرا شدهاند ولی پس از این همه سال به صورت مکتوب در میآیند، حس ویژهای است. شاید یکی از دلایل من برای ترس از انتشار کارها هم همین بوده است. با وجود اینکه ادبیات شفاهی قبل از اینکه مکتوب شود همیشه شنیده شده ولی همیشه این ترس با من بوده و احساس هم میکردم برای مکتوب کردن کارها دیر نیست. اول از پدر و مادر نازنینم تشکر میکنم که حس و محبت آنها باعث نفس کشیدن من بوده است. در این فضا اگر چیزی هم نوشتهام فکر میکنم به خاطر عشق و عاطفهای بوده که همیشه در پشت سر خودم داشتهام. از همسر نازنینم تشکر میکنم. خیلی به من کمک کرده و خیلی به من دید داده است. این تشکر را روی آنچه که عرف و رایج است انجام نمیدهم. همسر من هنرمند و نقاش است و من را با دنیای تازه و تصاویری رو به رو کرد و به من در کارهایی که طی شش هفت سال اخیر انجام دادهام کمک کرد. از همه شما تشکر میکنم که حس و انرژی خوبتان را پیوسته به من دادید و در آخر میخواهم یک تشکر ویژه از انتشارات نگاه داشته باشم. آقای «علیرضا رئیس دانا» خیلی محبت داشتند و بدقولیهای من را تحمل کردند. امیدوارم همکاری ما ادامه داشته باشد.»
سپس بخش اصلی برنامه آغاز شد و طرفداران پرشمار بمانی به دیدار او رفتند و لحظات جالبی را در قاب دوربینهای خود به ثبت رساندند. در طول مراسم هم اهالی موسیقی و سینما و تلویزیون یک به یک وارد بوکلند شدند. حضور آهنگسازان، تنظیمکنندهها، نوازندهها، ترانهسراها و خوانندگان در هر مقطع زمانی با استقبال مخاطبان مواجه میشد. در این بین هم برخی فرصت را مغتنم میشمردند و از این چهرهها درخواست میکردند که هرکدام یک صفحه از کتاب دنیای این روزای من را برایشان امضا کنند.
دکتر «محمد اصفهانی»، «احسان خواجهامیری»، «مهدی یراحی»، «بهروز صفاریان»، «علیرضا افکاری»، «افشین مقدم»، «یغما گلرویی»، «مونا برزویی»، «مهرداد نصرتی»، «سعید کریمی» «حسن علیشیری»، «علی لهراسبی»، «هومن نامداری»، «رضا تاجبخش»، «علی اوجی»، «همایون نصیری»، «امیر عظیمی»، «احسان نیزن»، «سعید زمانی»، «فرزاد فتاحی»، «آرمان موسیپور»، «مازیار فیضی»، «سام نوری» و «امیرحسین آرمان» از جمله چهرههایی بودند که به مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب روزبه بمانی آمدند. خبرنگار سایت «موسیقی ما» هم در طول برگزاری این مراسم به سراغ برخی از این چهرهها رفت و با هرکدام گفتگوهای کوتاهی انجام داده که در ادامه میخوانید:
* محمد اصفهانی: همیشه از «علیرضا کهندیری» که این آشنایی را ایجاد کرد و از «بهروز صفاریان» که موجب ملاقات ما شد تشکر میکنم
دکتر محمد اصفهانی که سابقه چند همکاری موفق از جمله در قطعات «یه تیکه زمین» و «تکیه بر باد» را با این ترانهسرا دارد درباره او گفت:«هر عاشقانهای امضای همان شخص را دارد. خصوصاً اشخاصی که موفق به تألیف میشوند و مقلد نیستند. آقای روزبه بمانی از ترانهسراهای ارزشمند معاصر هستند. ایشان علاوه بر موفقیت در کار ترانه، انسان بسیار خوبی هم هستند. ما جدا از کار حرفهای با هم رفاقت هم داریم و همیشه از «علیرضا کهندیری» که این آشنایی را ایجاد کرد و از «بهروز صفاریان» که موجب ملاقات ما شد تشکر میکنم. در آلبوم جدید من کارهایی از روزبه بمانی هست که فعلا جزئیات آن سکرت است! درباره اینکه چرا دیگر ما در تک قطعات با هم همکاری نداشتیم هم باید بگویم ترانههایی از او دریافت کردم و تصمیم گرفتم این کارها در یک مجموعه با کیفیت خوب به مردم تقدیم شود.
* مهدی یراحی: روزبه بمانى شانس نسل ما است
روزبه بمانى شانس نسل ما است. بزرگى مىگوید اگر مؤلفى فقط ١٠ شاهکار هنرى در کارنامه خود داشته باشد، در ادامه مجاز به الهام از آن آثار است! حال اینکه کارنامه بمانى بر مبناى این تعریف به راحتى نمره قبولى را مىگیرد و این در حالی است که از عمر حرفه اى جدى او بیش از یک دهه نمىگذرد. روزبه براى نسل ما غنیمت است و توانست ترانه ایران را حداقل یک گام به جلو ببرد. البته ترانهسراها و هنرمندان دیگرى هم در جریان این رشد و بلوغ دوباره سهیم هستند اما نقش عمده و روشن بمانى، به کمال رساندن این مدعا است. با آرزوى سلامتى براى او و موفقیتِ آثارش.»
* بهروز صفاریان: من هر دو بُعد ترانههای روزبه را دوست دارم
بهروز صفاریان درباره کارهای روزبه بمانی گفت:«آقای بمانی از بهترین دوستهای من هست و خواهد بود و کاری که باید خیلی وقت قبل انجام میداد را بالاخره به سرانجام رساند و از این بابت خوشحال هستم. امروز هم دوستداران روزبه با شور و هیجان خاصی اینجا هستند و دوست دارند خودش را از نزدیک ببینند. کارهای روزبه بمانی را از اولین همکاریهایی که داشتیم تا الان میشناسم و امیدوارم قدمهای بزرگتری را در کار خودش ببینم و موفقتر باشد. روزبه بمانی در هر بُعدی که توان انجام یک کار با کیفیت داشته قدم گذاشته و آن کار را انجام داده است. همیشه نوع نگاه روزبه بمانی را دوست دارم و در کارهای آیندهای که با او انجام خواهیم داد جریانهای خوبی به لحاظ اجتماعی و عاشقانه وجود دارد. من هر دو بُعد ترانههای روزبه را دوست دارم.»
او در پاسخ به این سوال که آیا در آلبومی که قرار است با صدای خودش منتشر کند هم از روزبه بمانی ترانهای دارد هم گفت:«صد در صد. من و روزبه دوست قدیمی هستیم و حتی اگر همکاری نداشته باشیم، من درباره موسیقیهای روزبه نظر میدهم و او هم درباره کارهایی که من در بخش ترانه انجام میدهم روزبه نظر میدهد.»
* علیرضا افکاری: روزبه بمانی با ترانههایش به من لوکیشن میدهد
علیرضا افکاری یکی دیگر از مهمانان ویژه این برنامه بود که درباره بمانی گفت:«اصل اتفاق این است که روزبه بمانی با ترانههایش به من لوکیشن میدهد و دقیقاً مثل لوکیشن فیلم است. زمانی که در آن اتمسفر قرار میگیرید یک نتیجهگیری درست و یک بیت شلاقی در ترانههایش وجود دارد که در کارهای من هم پررنگ شده است. به نظر من بیشتر ترانههای روزبه بمانی مثل یک فیلمنامه است.»
* افشین مقدم: من همیشه روزبه بمانی را تحسین کردهام
افشین مقدم صحبتهای خود درباره دوست ترانهسرایش را اینگونه آغاز کرد:«ما از قدیمیترین کسانی بودیم که از سالهای ۸۲ یا ۸۳ در کنار هم حضور داشتیم. آن زمان شهرت الان را نداشتیم ولی روزبه یکی از معدود ترانهسرایانی است که از آن زمان تا کنون با او ارتباط خوبی داریم. جدا از رقابتهای کاری که بین همه ترانهسراها میتواند وجود داشته باشد من همیشه روزبه بمانی را تحسین کردهام. او از معدود ترانهسراهایی است که از همان ابتدا با زبان شروع کرد. برای من افشین مقدم خیلی وقتها اهمیت ندارد که یک ترانهسرا چقدر پرکار بوده و با چه کسانی کار کرده است. اما به نظر من این موضوع اهمیت دارد که ترانهسرا باید زبان و امضا داشته باشد. روزبه از آغاز کار خودش صاحب زبان بود و اینکه صاحب تالیف است از همان ابتدا برای من ارزشمند بود. او نه تنها صاحبزبان بود، بلکه ادبیات جدیدی را وارد ترانه فارسی کرد که قبل از او مسبوق به سابقه نبود. روزبه بمانی در کار جدی است و مدیریت او را دوست دارم. این روزها ترانهسرایی فقط این نیست که ترانهای را بنویسید و چند خواننده بخوانند. ترانهسرای خوب کسی است که بتواند پرودیوسر و مدیر تولید خوبی باشد. روزبه هوش حرفهای بالایی دارد و میداند که چه کاری را با چه خوانندهای انجام دهد و صرفا به دنبال تولید نیست. من در جریان تولید خیلی از آثارش بودم و میدانم که مدیریت تولید را هم در کارهایش انجام میدهد.
با بخشی از ترانههای روزبه که به حس و حال من نزدیک بوده همیشه ارتباط خوبی برقرار کردهام. فکر میکنم روزبه هم نسبت به کارهای من چنین حسی داشته باشد. تفاوت من با یک مخاطب عام این است که از لحاظ تکنیکی و ایدئولوژی هم ترانه را آنالیز میکنم و ممکن است تاثیری که یک ترانه از لحاظ زیباییشناسی روی من بگذارد برای مخاطب جذاب نباشد. این مساله درباره ترانههای روزبه هم مصداق دارد و با بخشی از سرودههای او در این کتاب ارتباط برقرار خواهم کرد که آنها را دوست دارم. میدانم این مجموعه بخشی از کارهای روزبه و شامل ترانههای عاشقانه او است و همه میدانیم که قدرت اصلی روزبه در سرودن ترانههای اجتماعی است. من برای ترانههای عاشقانه روزبه بمانی عنوان «عینیت محض» را انتخاب میکنم. از دهه پنجاه بیشتر ترانهها ذهنی بوده و ترکیبات اضافی و استعاری و تشبیهی زیادی در ترانهها وجود داشته و همین مساله ترانههای روایی زمان آهنگها را بالای چهار یا پنج دقیقه میبرده است. این روزها ما باید نهایتا در سه دقیقه یک آهنگ را جمع کنیم و روزبه بمانی یکی از پیشگامانی بوده که از همان ابتدا عینیت را وارد ترانه کرد و سرودههای او عینیت محض است. عاشقانههای او ملموس است و قابلیت همذاتپنداری بالایی دارد و مخاطب در هر مکان و زمانی تصویری که روزبه ساخته را تجربه کند. ترانههای روزبه با صداهای خوبی در داخل و خارج از کشور اجرا شده و بزرگانی ترانههای او را خواندهاند که کوهی از افتخارات و کلام ترانهسراهای بزرگ پشت سر آنها وجود داشته است. روزبه توانسته تاثیرگذار باشد و نگاههای بزرگان موسیقی را به سمت خود جلب کند. به نظر من برگ برنده کارهای روزبه همان عینیت محض و عاطفه محض است که در کارهایش وجود دارد. چیزی که یک شعر را شعر میکند، تخیل و عاطفه است. روزبه در این بین میل بیشتری به عاطفه دارد و ترانههایش عاطفی است.»
* یغما گلرویی: در بین ترانهسراهای حال حاضر با روزبه بمانی نقاط مشترک بیشتری دارم
یغما گلرویی درباره روزبه بمانی و ترانههایش گفت:«اول از همه باید بگویم من موافق این موضوع هستم که ترانهسراها مجموعه آثارشان را چاپ کنند. من خودم اولین کسی بودم که سالها پیش قبل از انتشار موسیقیایی ترانههایم را به شکل کتاب منتشر کردم و همیشه از چاپ کتاب هر ترانهسرایی حمایت می کنم. در مورد روزبه بمانی باید بگویم که سالها منتظر بودم که چنین اتفاقی رخ دهد. به نظر من باید ترانه به عنوان اثر مکتوب هم دارای ارزش ادبی و قابل عرضه به شکل کتاب باشد. روزبه یکی از معدود ترانهسرایان این دوره است که ترانههایش روی کاغذ هم هویت ادبی دارد و بدون آهنگ و اجرا هم کارهای او دارای ارزش است. سالها منتظر چاپ انتشار کتاب او بودم و جدا از مشکلاتی که گاهی پیش آمده همیشه روزبه را یکی از نزدیکترین ترانه سرایان به خودم دانسته ام و دوستی همیشه بین ما وجود داشته است.»
او سپس سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه گمان میرفت شما هنوز با روزبه بمانی مشکل دارید اما چه شد که در مراسم کتاب او حضور پیدا کردید را هم اینگونه پاسخ داد: «هر ترانهسرایی ممکن است نسبت به عملکرد دوست ترانهسرایش نقدهایی داشته باشد. این نقدها تا زمانی که بین خودمان است مشکلی ندارد اما در آن ماجرا برخی از دوستان مطبوعاتی ما را به جایی رساندند که اختلافات به شکل نامه نگاری درآمد و علنی شد. این قبیل نقدها بین همه ترانهسراها وجود دارد و مسائل بین من و روزبه به این دلیل بولد شد که مکتوب شدند. بخشی از آن نقدها و شاید لحن تندش اشتباه من بود و در بعضی بخش ها هم هنوز سر حرفم هستم. روزبه هم گمان کنم همین نظر را داشته باشد و به هرحال همه ما در زندگی خود اشتباهاتی را انجام دادهایم. جدا از این اختلافات ما در زمان گرفتاری همیشه همراه هم بوده ایم و دوستی بین من و روزبه آنقدر محکم بوده که امشب از بودن در جشن رونمایی کتابش خوشحال باشم. در بین ترانهسراهای حال حاضر با روزبه بمانی نقاط مشترک بیشتری دارم. ترانههای او برای من نسبت به سایر ترانهسراهای همدوره خودم که اغلب دوستان من هستند جذابتر است. شاید حضور من هم در این جمع به این دلیل عجیب باشد که جو دشمنی میان ترانهسرایان داغ است. به هرحال فارغ از همه مسائل و صحبتها و مطالب قدیمی از انتشار مجموعه ترانه اش خوشحالم و شک ندارم این مجموعه می تواند چراغ راهی برای کارورزان نوپای ترانه ی این سرزمین باشد.»
* مونا برزویی: روزبه در انتخاب صداهای اجراکننده ترانههایش هم هوشمندانه عمل کرده است
مونا برزویی نظر خود درباره روزبه بمانی و آثارش را اینگونه مطرح کرد:«روزبه بمانی ترانهسرای مولفی است که با وجود پرکاری از سطح استاندارد خودش پایین نیامده است. او در انتخاب صداهای اجراکننده ترانههایش هم بسیار هوشمندانه عمل کرده و در یک کلام بسیار حرفهای است.»
مونا برزویی تنها ترانهسرایی است که در طول سه دوره جشن سالانه «موسیقی ما» توانسته از روزبه بمانی سبقت بگیرد. در دومین دوره این جشن او در بخش بهترین ترانه از دیدگاه کارشناسان رقابت نزدیکی با بمانی داشت و براساس نظر اهالی موسیقی تندیس این بخش به مونا برزویی و ترانه «امپراطور» تعلق گرفت. از او خواستیم که درباره این اتفاق و رقابت با روزبه بمانی برای ما بگوید و چنین پاسخی را مطرح کرد:«من اصولا با روزبه بمانی یا هیچ کسی رقابت و مسابقه و مقایسهای ندارم. در هیچ بُعد زندگی هم نخواستم از کسی جلو بزنم. سعی میکنم همیشه بهترین خودم را ارائه دهم، نه اینکه بهتر از دیگری باشم. کسی که بخواهد رقابت کند به سالی یک ترانه اکتفا نمیکند. رقابت باعث جنون میشود و مصداق آن را هم به سادگی میتوانید در دنیای ما تشخیص دهید. ترانهسرایانی که آنقدر درگیر پرداختن به موفقیت دیگران و رقابت هستند به معنای واقعی کلمه به جنون رسیدهاند. کسی که به برد و باخت فکر نمیکند و در مسیر اعتقاد خودش حرکت میکند، به هدفش میرسد. «امپراطور» برنده تندیس طلایی بهترین ترانه سال شد. من از این خوشحال نشدم که دیگران از این جایزه بینصیب ماندند. برای این خوشحال شدم که برای اولینبار یک خانم این جایزه را گرفت. از این جنبه برایم دلچسب بود.»
* علی لهراسبی: روزبه بمانی به اعتقاد من یکی از مفاخر کشور ما است
علی لهراسبی در بخش دیگری از برنامه به خبرنگار «موسیقی ما» گفت:«روزبه بمانی به اعتقاد من یکی از مفاخر کشور ما است. او کسی است که با قلم و تدبیر و اندیشهاش فصل جدیدی در ترانه ایران را آغاز کرد. اگر دقت کرده باشید این روزها میگویند که ترانهسراهای جوان «روزبهی» مینویسند و اتفاقا تعداد آنها کم هم نیست. فکر میکنم مملکت و هنر ما مدیون اشخاصی نظیر روزبه است. زمانی که من و روزبه معروف نبودیم کارهای خیلی موفق و خوبی با همدیگر انجام دادیم که آن کارها باعث موفقیت هر دو ما هم شد. از «اونی که مدعی بود عاشقته» تا الان کارهای زیادی با هم انجام دادهایم و شاید حدود بیست قطعه با هم کار کرده باشیم. آن کارهای ما ترانههای ماندگاری بودند که اگر جایی از آنها اسم ببرید میتوانید سرتان را بالا بگیرید چون بسیار فاخر و موفق بودند. به دوستی با روزبه افتخار میکنم و امیدوارم که همیشه سلامت و در اوج باشد و برایش بهترینها را آرزو دارم.»
* رضا تاجبخش: اگر سه نفر ترانهسرای واقعی باشند قطعا یک نفر آنها روزبه بمانی است
رضا تاجبخش هم نظر خود درباره بمانی و دوستی با او را به این شکل مطرح کرد:«من و روزبه خیلی با هم دوست هستیم. هر کجا که او باشد من میروم و هرکجا که من باشم او میآید. میتواند بوکلند باشد، میتواند خانه بهروز صفاریان باشد یا میتواند خانه ما و هرجای دیگر باشد من با روزبه در قالب نوازنده و تنظیمکننده همکاریهای زیادی داشتهام و او را دوست دارم. انتشار کتاب او با این اسم برای من جالب بود و همیشه گفتهام که اگر سه نفر ترانهسرای واقعی باشند قطعا یک نفر آنها روزبه بمانی است. نکته جالب این است که روزبه ترانههای آلبوم باکلام من را هم گفته است. سه یا چهار ترانه را تا الان روزبه سروده و اگر سر او خلوت باشد حتما در ترانههای بیشتری با هم همکاری خواهیم داشت. کتابی که امروز منتشر شده شامل مجموعه ترانههای عاشقانه روزبه بمانی است و من این بخش از کارهای او را بیشتر دوست دارم. به دلیل اینکه به روحیات من نزدیکتر است. من آدم برونگرایی نیستم و بیشتر احساسات و عواطف را دوست دارم. همچنین واژههایی که روزبه استفاده میکند انگار که روایت بچگی من است. همچنین ترانههایی که برای من گفته دقیقا همان چیزی است که میخواستم و به امید خدا شاید تا سال ۹۹ آلبوم من منتشر شود!»
* علیرضا رئیس دانا: به زودی مجموعه ترانههای «خانم بهبهانی» و «شهیار قنبری» را منتشر میکنیم
«علیرضا رئیس دانا»، مدیر انتشارات نگاه، درباره فعالیت در عرصه ترانه و ارتباط با ترانهسرایان گفت:«ما ادبیات کلاسیک ایران را چاپ میکردیم. در ادامه سرودههای شعرای معاصر «سیمین بهبهانی» و «شاملو» را هم منتشر کردیم. در ادامه احساس کردیم که جای ترانه در انتشارات نگاه خالی است. به همین دلیل با ترانهسراها صحبت کردیم و قرار است که به زودی مجموعه ترانههای خانم بهبهانی و «شهیار قنبری» را منتشر کنیم. ابتدا کتاب «یغما گلرویی» و سپس کتاب خانم «مونا برزویی» را به مخاطبان ارائه کردیم. امروز هم مجموعه ترانههای روزبه بمانی در اختیار مخاطبان قرار گرفت و کلا بخشی را در انتشارات باز کردیم تا بتوانیم در خدمت دوستان ترانهسرا باشیم. البته ما به سراغ بهترینهای ترانه میرویم و آثار چهرههای برجسته این حوزه را منتشر خواهیم کرد. البته اینکه ما اکنون به سراغ انتشار ترانه آمدهایم بدان معنا نیست که ادبیات کلاسیک را دیگر چاپ نخواهیم کرد چون اصل شعر در همان ادبیات کلاسیک است. آثار کلاسیک مکمل شعر و ترانه معاصر هستند و ما فعالانه در کنار دوستان ترانهسرا هستیم و از اشعار بزرگان غافل نیستیم.»
ناشر کتاب دنیای این روزای من در ادامه گفت:«ما در انتشارات نگاه یک هیئت تحریریه داریم. خود من ۵۳ سال است که کتابفروش هستم و ۴۳ سال است که در زمینه نشر فعالیت میکنم و یک شناخت اولیه نسبت به آثار هنرمندان دارم. من خودم به شعر علاقهمند هستم و اشعار جوانان را پیگیری میکنم. به طور کل بنده کتابخوان حرفهای هستم و همین الان روزی ۴ یا ۵ ساعت مطالعه میکنم. دوستان ترانهسرا اشعار خودشان را میآورند و من با توجه به این نگاهی که نسبت به کتاب و نوشتههای شاعران و نویسندهها دارم با همفکری هیئت تحریریه انتشارات نگاه، سرودههای خوب را انتخاب میکنم. آدمهای زیادی پیش ما آمدهاند و کتاب اول آنها را چاپ کردهایم و از چهرههای جوان حمایت میکنیم. امید ما به آینده و جوانان است. باید کتابهای آنها را به بهترین نحو چاپ و توزیع کنیم. روزبه بمانی، یغما گلرویی و مونا بروزیی ترانهسراهای برجستهای هستند ولی ما از جوانان هم حمایت خواهیم کرد.»
منبع متن خبر: موسیقی ما
عکاس: شایان شهسواری
[Not a valid template]
نظری داده نشده است