«ششانک سوبرامنیم» نوازنده پرآوازه فلوت و اهل کشور هند است و امسال یکی از هنرمندانی است که در بخش «موسیقی جهان» جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌رود. این نوازنده پیشروی ساز فلوت بامبو در سال ۲۰۰۹ نامزد جایزه «گرمی» بوده است و امروز – سه‌شنبه ۲۷ بهمن‌ماه- در تالار وحدت تهران به اجرای برنامه می‌پردازد.

 

به گزارش روابط عمومی سی‌ویک مین جشنواره موسیقی فجر و به نقل از ایسنا، این هنرمند با اظهار تمایل فراوان نسبت به همکاری با موسیقی‌دانان ایرانی گفت: «بیش از ۳۰ سال است که یک نوازنده فعال در عرصه موسیقی کلاسیک هند هستم. تاکنون به بیش از ۵۰ کشور سفر کرده ام و با موسیقیدانان فروانی در ژانرهای مختلف موسیقی، کارکرده‌ام. با این‌وجود اجرا در ایران همواره رویای من بوده است. به‌عنوان کشوری با فرهنگ غنی معروف است.» ادامه‌ی این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

قرار است یک اجرای فلوت در جشنواره موسیقی فجر داشته باشید‌، آیا ساز شما، همان فلوت معروف هندی و از جنس چوب خیزران است؟ کمی درباره سازتان توضیح دهید.

فلوت بامبو از زمان‌های بسیار دور به‌عنوان یک ساز مقدس و طبیعی شناخته‌شده است. فلوت بامبو هندی دارای یک حفره برای دمیدن و هشت حفره برای قرار دادن انگشت‌هاست. اندازه‌های متفاوتی از فلوت بامبو وجود دارد و هرچه فلوت کوتاه‌تر باشد، فرکانس صدای تولیدی آن بالاتر خواهد بود. این فلوت برخلاف فلوت‌های غربی، هیچ کلیدی ندارد، چون موسیقی کلاسیک هند سرشار از ظرایف موسیقایی، معروف به «Gamakas» است که به ایجاد ارتباط یکپارچه میان‌بندهای موسیقایی نیاز دارد.

بسیاری از مخاطبان شما در ایران کنجکاو هستند که بدانند چه نوع موسیقی‌ای برای جشنواره فجر اجرا خواهید کرد و اجرای شما به چه ژانری متعلق است؟

هند دو سبک موسیقی کلاسیک دارد؛ یکی به شمال و دیگری به جنوب مربوط است که به نام موسیقی کلاسیک «کارناتیک» شناخته می‌شود. سنت موسیقی جنوب هند،‌ موسیقی کلاسیک هندی است و کم‌ترین تأثیر را از سنت موسیقی پارسی پذیرفته که توسط حاکمان پارسی آورده شده و برای تقریباً هزاران سال بر هند حکم‌فرما بودند.

ژانر موسیقی شمال هند نیز معروف به موسیقی هندوستانی، محصول سبک موسیقی ایرانی و هندی است. من نماینده نسلی از موسیقیدانان کلاسیک جنوب هند هستم که تحت آموزش سنت‌های آوازی موسیقی شمال نیز بوده‌ام.

قالب اجرای من در تهران، در هر دو سیستم موسیقی هندی رایج است و در این کنسرت، به زیبایی سازی و آوازی به یک اندازه خواهم پرداخت. تأکید من در این کنسرت بیشتر بر بداهه‌نوازی خلاقانه در قالب «راگا آلاپ» (ملودی‌ها) و همچنین بداهه‌نوازی ریتمیک خواهد بود که بیانگر سیستم ریتمی پیچیده و تکامل‌یافته‌ی سنت‌های موسیقی جنوب هند است.

چقدر موسیقی ایران و مخاطبان آن را می‌شناسید؟

از طریق آشنایی با موسیقیدانان و نوازندگان سازهای ضربی ایرانی در جریان سفرم به اروپا،‌ موسیقی و موسیقیدانان ایرانی را به سبب غنای آن، بسیار ستایش کردم و بی‌صبرانه در انتظار ملاقات با بزرگ‌ترین موسیقیدانان ایران و شنیدن آهنگ‌های فوق‌العاده در جشنواره هستم. مطمئناً تمایل دارم با موسیقیدانان ایرانی همکاری داشته باشم و امیدوارم در آینده آثار هندی – ایرانی جالبی تولید کنیم.

با سازهای ایرانی چقدر آشنایی دارید؟

در جریان اجراها، بسیاری از سازهای ایرانی را دیده‌ام، گرچه نام و نواختن آن‌ها را به‌خوبی نمی‌دانم. مطمئناً تمایل دارم در جریان سفرم به ایران، چیزهای بیشتری از این آلات موسیقی بدانم و حتی سازهای خوب و جالب را با خود به هند ببرم.

آیا موسیقیدانان معروف ایرانی را می‌شناسید؟

متأسفانه فقط آن‌هایی را می‌شناسم که در اروپا زندگی و اجرا می‌کنند.

آیا پیش‌ازاین، چیزی درباره جشنواره موسیقی فجر شنیده بودید؟

در حقیقت، از همکارانم در اروپا درباره جشنواره فجر شنیده بودم و بسیار مشتاقم که شخصاً آن را تجربه کنم.

نظر شما درباره بخش «موسیقی جهان» جشنواره فجر و هنرمندانی که قرار است در این اجرا داشته باشند، چیست؟

برنامه ارائه‌شده از سوی جشنواره موسیقی فجر بسیار جالب و جامع به نظر می‌رسد.

۹f9f79e544fb8eb705d18df3c18b9f0a_S