علی تفرشی، خواننده تیتراژ پر خاطره سریال «خانه سبز» که در مهرماه ۱۳۹۴ آلبوم «شبت خوش باد، من رفتم» را روانه ی بازار موسیقی کشور کرده بود، نشست نقد و بررسی آلبوم خود را روز دوشنبه ۲۸ دی ماه در سالن موسسه فرهنگی و هنری سرنا برگزار کرد.

در این مراسم شخصیت هایی چون محمد سریر، محمد علی بهمنی، کاوه یغمایی و…حضور داشتند. درابتدا ویدیوکلیپی از زندگی نامه ی علی تفرشی برای حاضرین به نمایش در آمد و پس از آن علیرضا ایرانی نژاد، مجری برنامه، توضیح کوتاهی در مورد هدف ازبرگزاری جلسات نقد و بررسی آلبوم هایی که تهیه و به دست مخاطبان می رسد را ارایه کرد و ازکارشناسان برنامه و علی تفرشی دعوت کرد که برای نقد و بررسی آلبوم به روی صحنه بیایند.

دکتر سریر در ابتدا عنوان کرد: امیدوارم این جلسات روند رو به رشدی داشته باشد. متاسفانه در خانواده های ما فرهنگ نقد کردن وجود ندارد، چه برسد به فضای بزرگتر و گسترده تر که معنای مخالفت پیدا می کند که باید کم کم این موضوع از ذهن ها پاک شود. برای شروع که بتوانیم در این عرصه قدم بر داریم باید به نقاط مثبت هم تاکید کنیم. رشد و تشویق بخش مهمی است که اغلب نادیده گرفته می شود و به همین علت جنبه ی مخالفت پیدا می کند. از نظر من آقای تفرشی مناسب ترین شخص در عرصه ی موسیقی هستند چون اهلیت این کار را دارند و تحصیلات آکادمیک و مناسبی دارند که این موضوع مهمی است و یکی از مشکلات ما در عرصه ی موسیقی عدم وجود این اقلیت ها است زیرا حضور در این صحنه نیاز به آموزش و یادگیری دارد. در این دو، سه دهه ی اخیروجود تکنولوژی در موسیقی این اقلیت ها را زیر سوال برده است و به جای اینکه دستگاه در اختیار شخص قرار بگیرد، شخص در اختیار دستگاه قرار می گیرد. مشکل دیگری که وجود دارد این است که اول این سوال مطرح می شود که اول شعر وجود دارد بعد آهنگ؟ یا برعکس. در گذشته عموما آهنگساز، قطعه ای را می ساخته و بعد شاعر برای آن ترانه ای را می ساخته و همکاری بین این دو صورت می گرفته ولی امروزه اینگونه کم تر اتفاق می افتد. اشعار موجود در این آلبوم می تواند باعث آشنایی جوانان ما با ادبیات گذشتگان ما شود و پیوندی بین ادبیات ما و نسل جدید ایجاد کند.

پس از صحبت های رییس هیات مدیره خانه ی موسیقی ایران، کاوه یغمایی نارضایتی خود را مبنی بر حضور نداشتن دست اندرکاران این آلبوم در این نشست مطرح کرد. او در مورد شعر و وزن شعرگفت: وزن شعر برای تخصص من نوعی زندان است که همیشه برای یک آهنگساز محدودیت هایی را به همراه داشته است. من اگر شعری را در اختیار داشته باشم که فضایی را در اختیارم بگذارد که موسیقی خوب و آزاد بسازم، این کار را با تمایل کامل انجام خواهم داد. از وزن هم به راحتی می‌توان در فضایی مناسب استفاده کرد. اکثر شعرهای امروزی ویژگی شعری ندارند، چه برسد به اینکه ملودی بر روی آن قرار بگیرد و به یک قطعه موسیقی تبدیل شود.
پس از آن پرسش و پاسخ بین خبرنگاران و کارشناسان انجام شد و علی تفرشی در جواب پرسش یکی از خبرنگاران گفت: اشعار و غزل های به کار گرفته شده در این آلبوم به هیچ وجه کهنه نیست و دچار زنگ زدگی نشده است. در قرن ۲۱ هنوز اشعارمولانا، سعدی، عراقی و دیگر بزرگان ادبیات ایران ماندگار است و جواب نیازهای جامعه را می دهد. کلام کهن در سرزمین ما می تواند اثرگذار و شنیدنی باشد. من اعتقاد دارم در موسیقی با کلام، مفهوم شعر خیلی اهمیت دارد و شعر می تواند پیام آور باشد. محمد علی بهمنی در مورد شعر گفت: لایه های بیرونی شعر که ما می شنویم مهم نیست بلکه لایه های پنهانش که برای ما به یادگار مانده، آموزنده است. در این کار برای من هم این سوال پیش می آید که چرا از اشعاری استفاده شده است که زبان روزگار ما نیست؟

علی تفرشی در ادامه گفت: من فکر می کنم ریتم و ملودی در درون شعر وجود دارد و فضای ساخت ملودی را به ما می دهد و من بر این اساس این آثار را ساخته ام. سپس نیما جوان مدیر شرکت نشرو پخش «هنر جوان» که پخش این آلبوم رو به عهده داشت اجازه ی صحبت کرد گرفت و گفت: ما از دوستان زیادی دعوت کرده بودیم که در اینجا حضور داشته باشند که نیامدن ولی پرسش من این است که در این مقطع فرهنگی که کشور ما قرار گرفته است چه کاری مهم تر از این جمع و پرداختن به ریشه یابی های فرهنگی و چرایی ضعف فرهنگی است که ما دچارآن شده ایم ؟ ما عادت به رعایت حقوق مادی و معنوی نداریم و این هم یک بستر فرهنگی می خواهد که یاد بگیریم. در شرایط امروز یکسری مسایل مثل زنجیر کنار هم قرار گرفته است که اگر رعایت شود گردش اقتصادی به بار می آورد و همه می توانیم حق همدیگر را ادا کنیم. من در اینجا شکایتی از صدا و سیمای محترم دارم که وقتی آلبوم منتشر شد متاسفانه از رادیو و تلویزیون پخش نشد. اگر ما در صحنه حضور نداشته باشیم ذائقه مان تغیر پیدا نمی کند. من مطمئن هستم که اگر در صدا و سیما کار درست ارائه شود حتی جوانان دهه ی ۷۰ ما هم روح و ذائقه اش تغیر پیدا می کند و قطعا گرایش می یابد که نوعی دیگر هم نگاه کند.

علی تفرشی در مورد فکر تهیه این آلبوم گفت: در ساختار آلبوم اصلا به بازار موسیقی توجه نداشتم چون عقیده ام این است که سلیقه ی موسیقی های امروز ما سلیقه ی خوبی نیست و بسیار گذرا و سطحی نگر شده است. من به دو دلیل این اشعار را انتخاب کردم که اول، نمی خواهم وارد سیل گل آلود موسیقی پاپ شوم. منظورم از موسیقی، هم آهنگسازی و هم خوانندگی و هم ترانه است، زیرا ترانه سرایانی را داریم که قوی ترانه می گویند ولی تعدادشان کم است. به نظر من شکلی که امروزه موسیقی پاپ ما پیدا کرده، برگرفته از موسیقی ترک، عرب، یونان و پاپ غربی است. ما می توانیم از اِلِمان های موسیقی ایرانی که موسیقی دستگاهی و ردیف است، کمک بگیرم تا موسیقی پاپ ما دچار هویت بشود. در این آلبوم اگر اشعار هم حذف شود، ملودی هویت ایرانی بودن را دارد و برای من بسیار مهم بود که این آلبوم مُهر ایرانی بودن داشته باشد. تفرشی سبک آلبوم خود را تلفیقی می داند و معتقد است که تلفیقی کاملا یک سبک است. در ادامه برنامه تفرشی گفت تهیه این آلبوم چند سال طول کشید چون برای انتخاب اشعار وسواس زیادی داشتم و با دوستان و شاعرهای صاحب نظر در مورد تک تک این اشعار صحبت کردم و مشورت گرفتم و سعی کردم هیچ گونه ایرادی نداشته باشد و انتخاب هایم درست باشد. در ادامه این خواننده گفت من خودم را موزیسین می دانم و نه خواننده یا آهنگساز. متاسفانه امروزه اغلب خواننده های ما سواد موسیقی ندارند و حتی اصول اولیه موسیقی را هم بلد نیستند و این یک آسیب جدی برای موسیقی ما است و من علاقه ندارم که جزیی از این خواننده ها محسوب شوم.

در پایان، علی تفرشی پس از تشکر و قدردانی از حضور کارشناسان و مهمانان و خبرنگاران و … از همکاری خود با کاوه یغمایی در آینده ی نزدیک خبر داد و علیرضا ایرانی نژاد، از بازگشت کاوه یغمایی به موسیقی ایران و رفع ممنوعیتش ابراز خوشحالی کرد. برنامه با پخش موزیک ویدیوی قطعه ی «سرمست» به پایان رسید. آلبوم «شبت خوش باد، من رفتم» به تهیه کنندگی شرکت هنری و فرهنگی «آوای سوته دلان» به مدیریت مهدی میرزا باقریان تولید شده است. هم اکنون می توانید این آلبوم را در نواک بشنوید.

عکسای این جلسه نقد و بررسی را میتوانید از نگاه دوربین شایان شهسواری به تماشا بنشینید.

[Not a valid template]