تالار رودکی ساعت ۲۱ دوشنبه ۲۶ بهمن‌ماه میزبان کنسرت «شربل روحانا» و «آزاد میرزاپور»بود که همراه بااعضای گروه «گردون» عسل ملک‌زاده و شایان ریاحی و سالار غفاربجویی به اجرای برنامه پرداختند.

به گزارش روابط عمومی سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر، در ابتدای این برنامه، قطعه‌ی «حوالی نوا» توسط آزاد میرزاپور اجرا شد. او در ابتدا تار نواخت و «روحانا» جواب او را داد. در این بین نوازندگان دیگر گروه مشغول فضاسازی بودند. این بخش کار در نوا شنیده شد و با توجه  به استفاده از نت‌های آلتره و کروماتیک، کار قدری از نوای ایرانی فاصله داشت. کار با سولوی کوبه‌ای‌ها وارد قسمت ۱۰ ضربی شد که آن ده ضربی هم در نوا قرار داشت. در اواسط قطعه، سولوی تار اجرا در همین دستگاه به اجرا درآمد. در ادامه «آزاد میرزاپور»  درآمد تک‌نوازی کرد و در ادامه وارد گوشه‌ی نیشابورک شد و پس از آن گروه او را همراهی کرد. با توجه به اینکه نیشابورک وجه مشترکی میان دستگاه نوا و مایه عجم در موسیقی عربی به شمار می‌رود، «روحانا» در فضای عجم به زدن تقسیم (معادل آواز در عربی) مشغول شد. دوباره با استفاده گروه از گوشه نیشابورک کار به نوا بازگشت و با ملودی شاخص نغمه قطعه اول به پایان رسید.

با توجه به تغییراتی که در جدول جشنواره سی‌ویکم ایجاد شده بود و به واسطه آن گروه موسیقی گردون به جای تالار وحدت در تالار رودکی به روی صحنه رفت و از سوی دیگر به دلیل آنکه پس از کنسرت این گروه، گروه موسیقی راجستان هم باید به اجرای برنامه می‌پرداخت، تک‌نوازی میرزاپور و روحانا که پیش از این در بخش‌های مجزایی پیش‌بینی شده بود از برنامه حذف شد و  تک‌نوازی‌ها میان قطعات اجرا شدند. در بخش بعدی نوبت به اجرای قطعه «پرومس» رسید که آهنگسازی آن را «شربل روحانا» انجام داده بود.

بر اساس اعلام خود روحانا او این قطعه را برای میرزاپور نوشته بود و آن را به نوازنده موسیقی ایرانی تقدیم کرد. این قطعه به طور کلی در همان فضای عجم قرار داشت. بخش اول بداهه نوازی در این قطعه به عهده میرزاپور بود و در بخش بعدی روحانا کار را در مقام‌های موسیقی عرب و خاصه در نهاوند پیگیری کرد. در قسمت سوم این قطعه این دو نوازنده در مقام راست به بداهه نوازی پرداختند. بداهه‌نوازی در این بخش به صورت ریتمیک ارائه شد.

در بخش بعدی نوبت به اجرای صبایا (دختران) رسید. آهنگسازی این قطعه که در مقام صبا ساخته شده بود را هم «روحانا» انجام داده بود. در ادامه همنوازی میان میرزاپور و روحانا اتفاق افتاد و در ادامه میزاپور آواهایی از موسیقی کردی را ارائه داد. پس از آن هم نوبت به روحانا رسید تا وارد شود و بخشی از موسیقی لبنان را به صورت آوا رائه داد.

قطعه آیوا، قطعه بعدی بود که توسط گروه گردون به مرحله اجرا درآمد. در ادامه کرانه‌های صبا اجرا شد که قطعه‌ای طولانی و سه قسمتی بود. قسمت اول این قطعه در مایه شوشتری بود. در این بخش مایه‌های موسیقی کردی و لبنانی بدون ارائه ملودی خاصی از این دو موسیقی، به گوش می‌رسید. قسمت دوم این قطعه در مایه‌ی شور قرار داشت. اجرای ملودی‌های شور ایرانی به عهده میرزاپور بود و اجرای شور عربی را هم «شربل روحانا» به عهده داشت. پرکاشن‌ها و ویولن‌سل که در بسیاری از بخش‌ها به عنوان ساز همراهی کننده حضور داشتند، در این بخش تکنوازی هم داشتند. سولو پرکاشن در این بخش، قسمت تند موسیقی را ارائه داد و در انتها کار به شوشتری بازگشت. با اجرای این بخش که قطعه تندی به حساب می‌آمد، «کرانه‌های صبا» و کنسرت گروه گردون به پایان رسید.

e17c186eb9077cbeac8526f7738e2917_S