«موسیقی، اسب تروا است». این را مورگان نویل، برنده اسکار می‌گوید. مستندهای موسیقی او، جزء بهترین آرشیو در سال‌های اخیر است. فیلم سال ۲۰۱۳ او به نام «۲۰ قدم تا ستاره بودن» که جایزه اسکار را برد، ردپای پنج قهرمان راک را در خود دارد: خواننده‌هایی که محبوبیت زیادی دارند.

نویل سال‌ها است تجربه پل زدن بین تصویر و موسیقی را دارد. تاریخچه و ثبت Muddy Waters Can’t Be Satisfied و America جانی کش را در فعالیت‌های خود دارد. او همچنین یکی از کارگردان‌های مستند Best Of Enemies است که بحث‌ها و مناظرات ویلیام باکلی و گر ویدال را در سال ۱۹۶۸ به تصویر کشیده است.

در پروژه جدید نویل که  The Music Of Strangers:  Yo-Yo Ma & Silk Road Ensemble نام دارد، کارگردان از قصه‌های موسیقی امریکایی شروع می‌کند تا به ایده‌های جهانی برسد. نویل در چند سال اخیر با همکاری با آهنگسازهای مشهور و فوق‌العاده دنیا در بیش از ۲۰ کشور، مجموعه‌ای هنری را ایجاد کرده است.

The Music Of Strangers پروژه‌ای بزرگ است. سوژه‌های نویل به شش زبان مختلف و در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف و دور از هم، جلوی دوربین قرار گرفته‌اند؛ از امریکا گرفته، تا چین، ایران و ترکیه. فیلم اجراها و رنگ‌بندی فوق‌العاده‌ای دارد، اما آنجه جذاب‌تر است، بخش‌هایی در فیلم است که نویل مستقیما یکی از هنرمندان گروه را مخاطب قرار می‌دهد. در بین اعضای این گروه، Ma دیده می‌شود که متولد پاریس است و در آمریکا بزرگ شده و تبار چینی دارد؛ کیهان کلهر – هنرمند ایرانی – و نوازنده کمانچه از دیگر افراد گروه است. استاد Pipa که اهل چین است در این جمع حضور دارد. همچنین نوازنده فوق‌العاده نی‌انبان، کیرستینا پاتو نیز از هنرمندان شاخص این گروه و اهل اسپانیا است. کینا آزمه سوری و کلارینتش نیز در این جمع حضور دارند. نویل به هرکدام از این هنرمندان فرصت و فضایی در فیلم اختصاص می‌دهد که داستان‌هایشان را تعریف کنند: داستان‌هایی آمیخته به شکست، فقدان و موفقیت. از طریق همین داستان‌ها است که مفهومی به نام مهاجرت مطرح می‌شود. اگر همه فرهنگ خود را از دست بدهید و وارد فرهنگ جدیدی شوید، خودتان را چگونه تعریف می‌کنید؟ چگونه ایده‌های قبلی فرهنگی را که به آنها پایبندید و دوستشان دارید، حفظ می‌کنید و در عین حال سعی می‌کنید با ایده‌های نو مواجه شوید؟ آیا مسیر را خودتان رفته‌اید؛ با وجود اینکه استعداد دوره کودکی و  سرنوشت شغلی‌تان پیشاپیشدن مشخص شده بود؟ چگونه فقدان‌ها را تاب می‌آورید؟ فقدان از دست دادن دوستان در جنگ یا مرگ اعضای خانواده؟

نویل در این مستند اشاره می‌کند که موسیقی برای او به عنوان یک فیلم‌ساز چیزی است «که می‌شود هر داستانی را با آن تعریف کرد…موسیقی زبانی است که ما به کمک آن در مورد یک فرهنگ حرف می‌زنیم».