پنجم شهریور و برای اولین‌بار

کنسرت «براستی که قلب آدمی چیست» به آهنگسازی امیرحسین علیرضایی روی صحنه می‌رود

– این قطعات را در بستر و فرم موسیقی مینیمال نوشته‌ام

-مهیار علیزاده تهیه‌کننده آلبوم من است

«امیرحسین علیرضایی» کنسرت «براستی که قلب آدمی چیست؟» را روی صحنه می‌برد. این برنامه روز پنجم شهریور به میزبانی تالار رودکی برگزار خواهد شد و در آن قطعات این آهنگساز جوان اجرا می‌شود. رپرتوار این برنامه شامل ۱۶ قطعه از ساخته‌های دو سال اخیر امیرحسین علیرضایی برای کویینتت زهی و پیانو است که این کنسرت در هر پارت با هشت قطعه روی صحنه می‌رود.

در آستانه برگزاری این کنسرت امیرحسین علیرضایی درباره جزئیات اجرای مستقلش گفت:«این قطعات را در بستر و فرم موسیقی مینیمال نوشته‌ام اما نمی‌توانم بگویم موسیقی مینیمال صرف است. از ویژگی‌های این قطعات فرمال بودن، سیال و روان بودن هارمونی و … است. اغلب قطعات به آرامی مخاطب را در یک فضای موسیقی روان و آرام قرار می‌دهند، مثل اینکه داستانی می‌خوانید و در ابتدا نویسنده شما را با فضا و بستر اثر آشنا می‌کند و همه چیز به آرامی پیش می‌رود. رفته رفته سازهای مختلف حرف خودشان را می‌زنند و در نهایت به یک هیجان منجر می‌شود. از جزء به کل رسیدن شاید نکته بارز این موسیقی باشد.»

 

او سپس اشاره‌ای به فضای تصویرساز ساخته‌هایش داشت و گفت:«موسیقی من دارای فضایی تصویرساز است. در ابتدای نوشتن هر قطعه، موسیقی را به شکل تصویر می‌دیدم و این تصویر را به موسیقی تبدیل می‌کردم یا به مفهوم خاصی که بر می‌خوردم آن را یادداشت می‌کردم و به عنوان یک سوژه یا منبع الهام برای نوشتن موسیقی جدید به آن می‌اندیشیدم. اسامی که برای این قطعات انتخاب کرده‌ام به این تصویر موسیقی دامن می‌زنند و باعث می‌شود مخاطب به آن چیزی که من می‌خواهم فکر کند. در طول شنیدن قطعه یک مدل محدود کردن وجود دارد چون معتقدم من خالق این اثر هستم پس من تصمیم می‌گیرم مخاطب چه چیزی را تصور کند. مانند ابرهایی که بر دریا می بارند، او رفت در حالی که باد لابه‌لای موهایش می‌پیچید، دلتنگ کسی هستم که تا به حال ندیدمش. به راستی که قلب آدمی چیست و…»

 

علیرضایی سپس درباره ضبط قطعات و آلبومش به این نکات اشاره کرد و از «مهیار علیزاده»، آهنگساز سرشناسی که سابقه همکاری با هنرمندان مطرح را دارد، نام برد:«ضبط ۶ قطعه از این رپرتواری که اجرا می‌شود چند ماهی است که به اتمام رسیده و مراحل میکس و مستر را پشت سر گذاشته و در دست انتشار است. آلبومی که همین سازبندی و همین تفکر موسیقایی را شامل می‌شود. آقای مهیار علیزاده تهیه‌کننده این آلبوم است و به کمک ایشان مراحل ضبط به پایان رسید. نوازندگانی که در این البوم نواخته اند دوستانی نظیر پدرام فریوسفی، آتنا اشتیاقی، پرسیا پیرزاده، فرید یوسفی هستند و خودم هم کنترباس نواخته‌ام.»

این آهنگساز در ادامه گفت:«آرزوی هر هنرمند این است که اثرش به دست مخاطب برسد. نقاش در گالری، بازیگر در سینما ، مجسمه‌ساز در موزه و آهنگساز در سالن‌های کنسرت به دنبال این آرزو هستند. من هم دوست داشتم که اثرم شنیده شود؛ چه در قالب کنسرت چه در قالب آلبوم در نتیجه این تصمیم را گرفتم که آثارم را اجرا کنم. حقیقتاً هم که کار خیلی سختی بود.»

امیرحسین علیرضایی نهایتاً اعضای گروهش را هم معرفی کرد:«در آخر این که موسیقی به اصطلاح بی‌کلام مخاطب کمتری دارد. من اولین اجرای رسمی‌ام را به عنوان اهنگساز در سالنی با آکوستیک خوب و به لحاظ قدمت هنری با سابقه و با نوازندگان توانمندی به روی صحنه خواهم برد چون معتقدم مردم باید موسیقی خوب در فضایی مناسب بشنوند. در حالی که باید از این نوع موسیقی هم حمایت شود. امین غفاری (ویولن)، امین عطایی (ویولن)، دانیال جورابچی (آلتو)، علی آقاجانی (ویلنسل)، رضا دستفال (کنتر باس)، اشکان مهرکار (پیانو) و محمد طباخیان (پرکاشن) در این کنسرت هنرنمایی خواهند کرد و همراه ما خواهند بود.»