نکوداشت برترین هنرمندان خادم فرهنگ پهلوانی در تالار سازمان میراث فرهنگی به کوشش بنیاد فردوسی و معاونت هنری وزارت فرهنگ برگزار شد.

میثم موحدی‌فر، رییس بنیاد فردوسی با اشاره به اینکه «فرهنگ پهلوانی در نهاد آدمی قرار دارد… و دلیل ماندگاری رستم، دستگیری است، نه صرفا سلحشوری و جنگجویی»، این مراسم را ستایش آنهایی دانست که فرهنگ پهلوانی را در قالب هنر به ما ارائه داده‌اند.

در ابتدای مراسم از استاد لوریس چکناوریان به عنوان هنرمندی تقدیر شد که با آهنگسازی، خوانش خود را از حماسه و فرهنگ پهلوانی ارائه داده و تلاش بر حفظ روح حماسی شاهنامه داشته است. چکناوریان در این مراسم با اشاره به اینکه «برای یک موزیسین، صحبت کردن خیلی سخت است»، در مورد فرهنگ پهلوانی می‌گوید: «بزرگ‌ترین چیزی که از پهلوان‌ها یاد گرفتم _ به عنوان آدمی که از بچگی در زورخانه بزرگ شدم و ارادت به پهلوان ها داشتم _ خداپرستی، وطن‌پرستی و معرفت بوده است… با سنت و فرهنگ زورخانه و به واسطه آن با فردوسی آشنا شدم. روزی که وارد زروخانه شدم، ۱۴، ۱۵ ساله بودم و عاشق ضرب زورخانه شدم…». چکنواریان ضرب زورخانه را شامل ریتم خاصی می‌داند. او در ادامه تاکید می‌کند که «امکان نت‌نویسی این ضرب‌ها وجود ندارد؛ جالب آنکه هر ورزشی ضرب خاص خودش را دارد». قابل توجه است که آهنگ‌سازی و نوشتن اپرای رستم و سهراب که توسط چکناوارایان انجام شد، سال‌ها طول کشیده است.

در ادامه این مراسم از پری صابر تجلیل شد و از ویدئو نمایش داستان جهان پهلوان رستم و اسفندیار (به کوشش کانون فرهنگی‌هنری نی داوود و بنیاد فردوسی) رونمایی شد. استاد پری صابر نیز که تا کنون شش نمایش در زمینه فردوسی و فرهنگ پهلوانی به روی صحنه آورده است، در این مراسم تاکید دارد که «فردوسی شناسنامه اصلی من است… او یکی از بزرگ‌ترین درام‌نویس‌های دنیا است و کافی است سراغش برویم که دستش را با تمام سخاوتمندی به سوی ما دراز کند…».

علاوه بر این از حسن فتحی به عنوان برترین هنرمند شاخه فیلم‌وسریال و جمشید مشایخی به عنوان برترین هنرمند شاخه بازیگری تجلیل شد . متاسفانه این دو هنرمند کشورمان نتوانستند در مراسم حضور یابند.

همچنین از رامبد جوان (برترین برنامه‌ساز تلویزیونی)، گروه فیتیله (برترین برنامه‌ساز تلویزیونی کودک‌و‌نوجوان)، افشین اسفندیاری (برترین هنرمند شاخه تجسمی)، سید مصطفی سعیدی (برترین هنرمند شاخه نقالی) و سعید محمودی ازناوه (برترین هنرمند شاخه عکاسی) تجلیل شد.

*عکاس‌: عادل میثاق‌نیا

IMG_5864 IMG_5785 IMG_5798 IMG_5848 IMG_5781 photo_2016-07-25_12-11-32 IMG_5771 IMG_5894 IMG_5987 photo_2016-07-25_12-11-01