ملک جمشید از بند رها و راهی دیار غربت شد

چندین سال بود که از گوشه و کنار خبر ازانتشار آلبومی بود که خیل عظیمی از طرفداران موسیقی مدرن در انتظار شنیدن آن بودند. آلبومی تحت عنوان “ملک جمشید” با صدار پدر راک ایران کوروش یغمایی . ملک جمشید چیزی نزدیک به ۸ سال در صف انتشار قرار داشت و علی رغم دریافت تمامی مجوزهای لازم اجازه انتشار نداشت! اما چند روزی است که این آلبوم توسط کمپانی پژوهشی آمریکا منتشر شده است که می توان از آن به عنوان ورود رسمی موسیقی مدرن ایران به عرصه جهانی یاد کرد. اما کوروش یغمایی در آستانه انتشار این آلبوم در شبکه های مجازی و کانال رسمی خود بیانیه ای را منتشر کرده است که در ادامه متن این بیانیه را می خوانید:photo_2016-06-11_11-31-14

” ملک جمشید منتشر شد اما نه آنگونه که می خواستم در سرزمین و میهنم ایران، بلکه در کشوری دیگر و برای جهانیان. گزارشی کوتاه به پیشگاه مردم آگاه بزرگوار و نجیب ایران زمین. آلبوم ملک جمشید با وجود داشتن مجوز شعر و موسیقی از آغاز کار دولت پیشین به شیوه سلیقه ای به مدت هشت سال از پخش آن جلوگیری شد و در پی آن در معاونت هنری دولت تاره پس از گرفتن مجوز شعر و موسیقی برای بار دوم و بازسازی آن در استودیو تا کنون مدت سه سال است که با بهانه گیری های گوناگون از پخش آن جلوگیری شده است. از سوی دیگر همانگونه که معاونت هنری وزارت ارشاد نیز آگاه می باشد سه سال از درخاست پخش همین آلبوم از سوی یک کمپانی پژوهشی آمریکایی (Now-Again Records) برای پخش در جهان « بجز ایران »، درجایگاه یک آلبوم جهانی با شعر پارسی که برای نخستین بار نام ایران را در گستره موسیقی روز جهان مطرح می سازد، می گذرد. از آنجا که من همواره در اندیشه آن بوده ام که آثار هنری ام، بدست صاحبان اصلی اش یعنی مردم ایران برسد از کمپانی یاد شده درخواست کردم برای همزمانی پخش آلبوم درایران وجهان تا گرفتن مجوزپخش درایران ، کار را به تعویق بیاندارد . اما سرانجام وقت کشی های اداری بدون قید زمان معاونت هنری یعنی ارایه ندادن هر گونه پاسخ رسمی تا کنون ، گریبانگیر این کمپانی آمریکایی هم شد و مدیریت و دست اندرکاران آن پس از سه سال انتظاربیهوده، با بهت وحیرت هنوز چشم به راه صدور مجوز آلبوم درایران هستند!
هر چند که در ۳۷ سالی که به پشت سرنهاده ایم، ۲۷ سال ممنوعیت های گوناگون هنری را با شکیبایی و ایستادگی گذرانده ام ، اما بر پایه وظیفه ای ملی وهنری که همواره بر دوش خود احساس می کنم ، برای ثبت و حفظ این دست آورد مهم فرهنگی که نام ایران را برای نخستین باردر رسانه های موسیقی روز جهانی مطرح می سازد، ناگریز و نا گزیر « با پوزش از پیشگاه مردم فرهیخته وگرانمایه ایران » آلبوم ملک جمشید و درپی آن دیگر آثارموسیقی خود را در خارج از ایران و به شیوه ای جهانی منتشر خواهم کرد، به هر روی آلبوم ملک جمشید منتشر شد، اما نه آنگونه که می خواستم در سرزمین و میهنم ایران، بلکه درکشوری دیگر و برای جهانیان. با آرزوی پیروزی و سربلندی برای سرزمینم ایران و هم میهنانم که همواره مهرشان را در دل دارم.
کوروش یغمایی
خرداد ۱۳۹۵”

ملک جمشید ، آخرین آلبوم کوروش یغمایی صبح جمعه با ۹ قطعه به نامهای ” کی تو میایی ، حرفای آبی ، قطار ، چمدون ، پشت اون در ، پناهنده ، نوروز ، سفر و ملک جمشید “، در سراسر جهان منتشر شده است.