دومین شب کنسرت گروه لیان در تالار وحدت پر انرژی تر از قبل برگزار شد.
تالار وحدت در حالی به انتظار کنسرت گروه لیان نشسته بود که در ساعت ۹:۴۰، انتظار مردم پشت درب ورودی تالار به ازدحام تبدیل شده بود. برخلاف خیلی از برنامه های دیگر لیان راس ۹:۴۰ برنامه را شروع کرد و این در حالی بود که شاید خیلی از مردم به رسم عادت خود را برای ساعت ۱۰ آماده کرده بودند.

در کنار موفقیت بین المللی لیان در جشنواره بین الملی ریتم (ناقارا ۲۰۱۵-آذربایجان) موفقیت آنها در جلب مخاطبان داخلی هم به شدت حائز اهمیت بود. کنسرتی که ده روز پیش تمام بلیط های آن به فروش رفته بود و اکنون با جمعیتی روبرو بود که الزاما همشهریان لیان و از مردم بوشهر نبودند. تا آنجا که وقتی صحبت از ترکیب ریتم های آذری با بوشهری شد، در جواب محسن شریفیان که آذری های جمع حضورشان را اعلام کنند، با صدای بلند دست زدن های مردم همراه شد. محسن شریفیان صادقانه اعلام کرد که موفقیت های جشنواره ناقارا مدیون همبستگی موسیقی آذری، کردی، لری و ریتم آهنگ های جنوب بوده است.

لیان گسترده تر از یک گروه موسیقی بنیان شده در بوشهر ظاهر شد، گویش، زبان و ریتم لیان جدا از ایجاد هیجانات متفاوت در طول اجرای کنسرت، حامل فرهنگ و معیشت مردم جنوب بود. مردمی خونگرم که در عین مواجهه با مشکلات بسیار و شرایط سخت آب و هوایی، همچنان لبخند می زنند. سازهای مختلف و ضرب آهنگ های متفاوت، دکوراسیون منحصر به فرد (طراحی سیاوش خلبانی) که به بهترین نحوه ممکن فضای خلیج فارس را زنده میکرد و پوشش سنتی اعضای گروه در رنگ های مختلف، ضمن ایجاد کنتراستی زیبا، از فضای خشک و فرمالیته ای که لباس های تیره همواره القا کرده، فراری میداد.

هله نام آهنگی بود که دریا را به ساحل کشید، حرکات و اجرای زیبا، مخاطب را به مروارید دریای جنوب تشبیه می کرد و لیان صیادی شده بود که قدر آن را به خوبی می دانست، “دریا موجه کاکا، دریا موجه”. هله وجه وحدت مردم جنوب بود جایی که محسن شریفیان گفت: که نه از برای بوشهر، بلکه لیان صدای مردم جنوب کشور است.

زمانی زیادی نگذشت که لیان تمام مرواریدهارا صید کرده بود، مردم همگی همراه و هماهنگ بخشی از گروه لیان بودند، صدای منظم دست زدن ها با ریتم های بندری و فریادهای جابل جابل…

[jwplayer player=”1″ mediaid=”5927″]

اما لیان در تحقق وحدت موسیقی جنوب، تنها نبود و ریتم بحری را با گروهی دیگر (گروه زاریا: حمزه مقدم , میلاد فیهانی , توفیق مقدم و خانم ناهید مقدم) در دو اجرای مختلف در اواسط و اواخر کنسرت، پیاده کرد. ریتم زیبایی که با صدای نی انبان محسن شریفیان به خوبی هماهنگ شده بود و به تعبیر او یکی از فوق العاده ترین بخش های موسیقی جنوب ایران.

نوبت به اجرای موسیقی های ریتمیک ترکیبی لیان رسید و شاید کمی فراتر از انتظار، نه تنها ریتم بلکه رقص بندری، حال و هوای رقص لزگی آذری داشت. (نویسنده صراحتا اعلام می کند که با رقص بندری آشنایی صد در صدی نداشته و برداشت شخصی خود را مطرح می کند) و نهایتا با ریتم تند کردی به پایان رسید (کوچه کرمونشاه تنگ و تاریکه)

اما دقایقی از اجرای دیشب مختص حمزه مقدم بود، جایی که محسن شریفیان صراحتا اعلام کرد که سو برداشت های مختلف باعث بیرون رفتن لیان از صحنه خواهد شد و اجرای حمزه الزاما نباید نام رپ (حمزه از عهده اش بر میاید مثل ماست) بگیرد.
اجرای آهنگ بعدی با حرکات موزون اعضای تیم همراه بود، حرکاتی که محسن شریفیان آن را موجب وحدت مردم می داند، جایی که به مخاطب یادآوری میکرد که هر یک از این افراد بخشی از این تیم موفق هستند و در نبود آنها لیان، لیان نمیشود.

در ادامه محسن شریفیان مهمانان ویژه ی این کنسرت را معرفی کرد، بهروز بقایی که باید گفت در تمام کنسرت، پا به پای گروه لیان فعال بود و باید او را جزئی از گروه میدانستیم، احسان عبدی پور کارگردان فیلم تنهای تنها و مهتاب کرامتی که او را نه فقط به خاطر بازی خوبی که دارد، بلکه برای روحیه مردم دوستی اش ستایش می کند. رضا یزدانی که وعده همکاری با او را برای اجرای قطعه ای در یک فیلم را می دهد. احسان حق شناس اصالتا جنوبی . نیلوفر نیکخواه، دختر رضا نیکخواه بازیگر طنر پرداز و اما یکی از بازیکنان پرسپولیس، محسن بنگر.

بوشهری حرف بزنم یا تهرونی؟؟! قسمت های طنزی از گویش بوشهری های عزیز.
محسن شریفیان معتقد است که تالار وحدت حس خانه ی او را برایش احیا میکند و در ادامه از همکاری با برج میلاد گله می کند
اما در انتهای برنامه بار دیگر گروه زاریا، اجرای پرهیجانی داشتند که در انتها محسن شریفیان حضور ناهید مقدم را اتفاقی مبارک و بزرگ خواند و پس از آن سورپرایز لیان، با حضور لیانا، دختر نی انبانزن وی تکمیل شد “ناهید با لیانا ساز میزنه، هر اتفاقی هم افتاد، افتاد.” و در لحظات بعد یکی از بهترین تک نوازی های لیانا را شاهد بودیم.

دومین شب کنسرت گروه لیان با معرفی اعضای گروه پایان پذیرفت. امیدواریم وعده ی محسن شریفیان برای اجرای۲۰ ام شهریورماه که با هدف حمایت از کودکان بی سرپرست، برنامه ریزی شده، عملی گردد.

عکسهای این اجرای دوست داشتنی را از نگاه دوربین سمیرا سلیمانی مشاهده کنید:

IMG_0600 IMG_0588 IMG_0540 IMG_0531 IMG_0508 IMG_0506 IMG_0501 IMG_0491 IMG_0476 IMG_0466 IMG_0461 IMG_0409 IMG_0399 IMG_0378 IMG_0928 IMG_0918 IMG_0907 IMG_0892 IMG_0884 IMG_0882 IMG_0879 IMG_0875 IMG_0851 IMG_0842 IMG_0824 IMG_0783 IMG_0773 IMG_0767 IMG_0758 IMG_0742 IMG_0738 IMG_0729 IMG_0718 IMG_0699 IMG_0691 IMG_0685 IMG_0671 IMG_0657 IMG_0651 IMG_0647 IMG_0639 IMG_0632 IMG_0627 IMG_0607