پس از ماه ها کشمکش بر سر انعقاد قرارداد اعضای ارکستر سمفونیک تهران، و معضل عدم پرداخت حقوق سی روزه اعضای ارکستر، علی رهبری، رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران، در اعتراض به مدیریت فعلی مجموعه بنیادرودکی و عملکرد مدیران وزارت ارشاد، در به تعطیلی کشاندن ارکسترها و عدم صیانت از وعده انتخاباتی ریس جمهور، امروز تهران را ترک کرد.

روز گذشته، ۱۸ اردیبهشت، در جلسه شورای ارکسترها به علت عدم تصمیم و الزام بنیاد رودکی برای انعقاد قرارداد با نوازندگان و عدم رعایت حقوق نوازندگان ارکسترها، تنش‏ها بالا گرفت و مدیرعامل بنیاد رودکی به همراه نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و عضو شورا، با ایجاد بحث های حاشیه ای بر سرموضوع  مدیریت هنری ارکسترها موجب شدند که آقایان فخرالدینی و رهبری جلسه را با ناراحتی ترک کنند.

بعد از آن فخرالدینی اعلام کرد که دیگر رهبر و مدیر هنری ارکستر ملی نیست و علی رهبری نیز انحلال ارکستر را اعلام کرد. و امروز نیز هیچکدام از نوازندگان دو ارکستر بر سر تمرین حاضر نشدند و عملا ارکسترها دوباره به محاق تعطیلی رفت.۸۱۸۵۰۵۸۶-۷۰۳۲۳۴۸۱

لازم به یادآوری است که با به تعطیلی رفتن ارکستر سمفونیک تهران، اجرای بسیار مهم اختتامیه فستیوال شانگهای نیز که از ماهها پیش برای آن هماهنگی شده بود عملا کنسل شد؛ بدون اینکه کسی در زیرمجموعه وزارت ارشاد متوجه اهمیت این دعوت به فستیوال جهانی آنهم پس از ۳۷ سال بشود.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران، دیروز در مصاحبه ای اعلام کرد که در تمام این مدت، بنیاد رودکی مشکلات اداری و مالی به او و ارکسترش تحمیل کرده است و نوازنده ها بدون دریافت حقوق تنها به خاطر علاقه به او همراه ارکستر مانده اند ولیکن دیگر حاضر به استمرار آن نیستند.

نوازندگانی که حقوق سه ماه گذشته آنها پرداخت نشده و در سال گذشته نیز به علت عدم پرداخت حقوق ۳۰ روزه، مشکلات بیمه و عدم اطمینان شغلی بر آنها تحمیل شده است.

رهبر بین المللی ارکستر سمفونیک تهران سرانجام در اعتراض به روند بی مسئولیتها و بی لیاقتیهای مزمن مجموعه بنیاد رودکی و وزارت ارشاد، امروز تهران را به مقصد اتریش ترک کرد. او پیش از رفتن اعلام داشت:« مجموعه بنیاد رودکی و معاونت هنری به علت بی تدبیری و نداشتن دانش، در عمل نمی توانند از پس وعده انتخاباتی ریس جمهور بربیایند. » ضمنا او درباره گفتگوی امروز معاونت هنری وزارت ارشاد با خبرنگار که گفته بود:« درباره ارکسترها نگران نباشید، ارکسترها به فعالیت خود ادامه می‏دهند»، اعلام کرد: « جمله «نگران نباشید» تکیه کلام ایشان است و در طی ۱۴ ماه گذشته بارها آن را شنیده ام.»

منبع:  آرتنا