حمیدرضا نوربخش: تلاش ما در مسیر پرهیز از رانت بود.حذف سالار عقیلی تصمیم کمیته نظارت بود
در ادامه سلسله نشستهای خبری جشنواره موسیقی فجر، صبح امروز نشستی با حضور حمیدرضا نوربخش رئیس جشنواره، سیامک سپهری، فرزاد مرادی از گروه رستاک و نمایندگان سایتهای بلیتفروشی سیویکمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.
در این نشست نمایندگان هر سه سامانه بلیت فروشی جشنواره موسیقی فجر، یعنی نماینده سایت تیوال، نماینده سایت «میرسی» و نماینده سایت ۸۴۲۰۰ حضور داشتند و چگونگی فعالیتهای سامانهها بلیت فروشی را تشریح کردند. بلیت فروشی اجراهای جشنواره امروز (۵ بهمن ماه) آغاز شد و تنها سایت تیوال از فردا ۶ بهمن ماه بلیت فروشی بخشهای مربوط به خود را آغاز خواهد کرد.
سیامک سپهری، نوازند تار و سرپرست گروه «رستاک» در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه قطعات جدیدی هم در اجرای گروه رستاک در جشنواره موسیقی نواخته خواهد شد، گفت: شاکله اصلی گروه ما همیشه به یک شکل بوده و چون ما سعی میکنیم از موسیقی مناطق مختلف استفاده کنیم بنابر ضرورت از حضور دیگر هنرمندان در گروه استفاده میکنیم. موسیقیهایی از لرستان، کردستان، سیستان و بلوچستان، گیلان و چند منطقه دیگر در کنسرت رستاک در جشنواره موسیقی فجر اجرا میشود. اجرای ما در جشنواره مجموعهای از کارهای گذشته رستاک و همچنین قطعات جدید گروه خواهد بود.
فرزاد مرادی خواننده گروه رستاک در ادامه گفت:ما در فرهنگ بومی بزرگ شدهایم و من کرد هستم و از ابتدا با رپرتوآر موسیقی کردی کار را آغاز کردیم. از سال ۷۶ آقای سپهری بر اساس جغرافیای فرهنگی ایران گروه را بخشبندی کرد و هر نفر مسئول یک منطقه خاص شد. ما هر چه جلوتر میرفتیم باید از افراد کارشناسی در زمینه موسیقی اقوام استفاده میکردیم. به همین خاطر ما همواره از اساتید موسیقی نواحی بهره بردیم. ضمن اینکه ما در مرحله پژوهشمان از مردم بومی منطقه نیز استفاده میکنیم. قطعا مردم بومی هر منطقه ریزهکاریهایی را میبینند که ما متوجه آن نیستیم. به عنوان نمونه وقتی ما تصمیم گرفتیم بر روی موسیقی کرمانج کار کنیم به این شهر سفر کردیم و اساسا با دنیای دیگری مواجه شدیم.
وی افزود: من خیلی متاسفم که ما یکی پس از دیگری اساتید موسیقی نواحی را از دست میدهیم. چندی پیش آقای محسنپور از اساتید موسیقی مازندران را از دست دادیم و چقدر حیف شد نتوانستیم از وجودشان استفاده کنیم. چرا که ما قرار بود همکاریهایی با هم داشته باشیم.
مرادی درباره حضور موسیقی گروه رستاک در جشنواره موسیقی فجر گفت: خیلی خوشحالیم که امسال هم در کنار هنرمندان خوب کشورمان هستیم. ما وظیفه خود میدانیم که هر زمان مسئولان جشنواره از ما دعوت کنند حضور داشته باشیم. امیدوارم جشنواره امسال هم مثل سالهای قبل پربار باشد و بتوانیم اجرای خوبی داشته باشیم.
سیامک سپهری هم در بخش دیگری از نشست درباره تاخیر در انتشار آلبوم جدید گروه رستاک گفت:ما بعد از مرحله پژوهش و بررسی موسیقی یک منطقه خاص در ابتدا بخش صوتی را آماده میکنیم و بعد از آن اقدام به پخش تصویری میکنیم.مرحله پژوهش ما زمان زیادی میگیرد و مسئله تنظیم هم در گروه ما به صورت کارگاهی انجام میشود. ما کار را با وسواس انجام میدهیم و عجلهای برای تنظیمها نداریم. ضمن اینکه هم زمان اجراهای مختلفی را در کشور روی صحنه میبریم و همین امر باعث به تاخیر افتادن عرضه آلبوم جدید شده است.
حمیدرضا نوربخش رئیس سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در ادامه این نشست خبر عدم حضور سالار عقیلی در جشنواره موسیقی فجر را تائید کرد و گفت: ما در ستاد برگزاری جشنواره کمیتههای مختلفی را تعریف کردیم که هر کدام مسئولیت بخشی از جشنواره را به عهده دارند. یکی از این کمیتهها کمیته نظارت بر جشنواره است. طبیعتا همه گروهها و هنرمندانی که قرار است در جشنواره حضور پیدا کنند از طریق این کمیته استعلامات از مراجع ذیصلاح انجام میشود و سپس نام هنرمندی پس از تائید در جدول جشنواره قرار میگیرند. برنامه سالار عقیلی هم در همین چارچوب بوده است و از زمانی که حضورشان در یکی از شبکههای ماهوارهای مسئلهساز شد جمعبندی کمیته نظارت بر این بود که ایشان در جشنواره حضور نداشته باشند.
نوربخش در خصوص مسئله بلیت فروشی جشنواره موسیقی فجر هم گفت: تلاش ما بر این بود که از تمام ظرفیتها استفاده شود. ما از همه فعالان این حوزه دعوت کردیم و طی چندین نوبت جلسههایی برگزار کردیم که این دوستان هم پیشنهاداتشان را ارائه کردند و تصمیم بر این شد که سه سامانه ۸۴۲۰۰، میرسی و تیوال بلیت فروشی این دوره را انجام دهند. من با انحصار به شرط دلیل مخالفتی نداشتم اما ما باید دلیل موجهی در قبال انحصار میداشتیم. در نهایت جمعبندی ما بر این شد که تمام کسانی که میتوانند کمک کنند در جشنواره حضور داشته باشند.
رئیس جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: سامانههای بلیت فروشی هر کدام آوردهایی برای جشنواره داشتند و کسانی هم که نیستند خودشان خواستند که نباشند. سامانه «ایران کنسرت» هم مانند بقیه سامانهها برای ارائه پیشنهاد دعوت شد. اما مایل نبودند تا در کنار سایتهای دیگر قرار بگیرند و میخواستند بلیتفروشی به صورت انحصاری انجام شود. انحصار باید به دلیلی باشد. باید دلیلی موجه باشد تا ما هم بتوانیم افکار عمومی را در این باره توجیه کنیم. ما وقتی فهمیدیم نمیتوانیم برای انحصار دلیل بیاوریم چطور میتوانستیم افکار عمومی را در این باره توجیه کنیم.
نوربخش تصریح کرد:ما سعی کردیم بیشترین بار بلیتفروشی را در سایت ۸۴۲۰۰ قرار دهیم به دلیل اینکه سابقه طولانیتر و امکانات گستردهتری را ارائه میدهد.
نیکونیا نماینده سامانه بلیت فروشی ۸۴۲۰۰ نیز در ادامه نشست گفت: همه سامانههای بلیت فروشی که در جشنواره حضور دارند در پی رقابت با یکدیگر نسیتند و برای هر چه بهتر به سرانجام رسیدن کار با یکدیگر مشارکت میکنند. از امروز قرار است به همین مناسبت ارائه خدمات انجام شود و ما در اصل حتی همدیگر را تبلیغ و معرفی میکنیم. به عنوان نمونه سایت تیوال میخواهد برای همه اجراها کار مدیا انجام دهد و این کار فقط مربوط به اجراهایی که تیوال بلیتهایش را به فروش خواهد رساند نیست و همه اجراها را شامل میشود.
کاوه گرایلی نماینده مؤسسه بارانا نیز در این نشست گفت: ورود سامانه «میرسی» به بحث بلیت فروشی جشنواره در قالب خدمات گستردهای بوده که موسسه بارانا به جشنواره موسیقی فجر ارائه میداده است. مؤسسه بارانا از مدتها در کنار موسیقی فجر قرار دارد و این مجموعه با سرمایهگذاری شرکت «کار و اندیشه» راهاندازی شده است. کار و اندیشه سالهاست فعالیتهای فرهنگی را انجام داده و حتی بخشی را تحت عنوان مسئولیت اجتماعی را تعریف کرده است. انگیزه حضور شرکت کار و اندیشه صرفا فرهنگی بوده و هیچ چشمانداز اقتصادی مطرح نبوده است. با همین تفکر شرکت بارانا به طور مستقل وارد عمل شده و یکی از حوزههای فعالیت ما جشنواره موسیقی فجر بوده است.
وی افزود: طی مدتی که بارانا در کنار موسیقی فجر وجود دارد اتاق فکرهای بسیاری شکل گرفته که جا دارد همین جا از فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی تشکر کنم.علت حضور سایت میرسی بیشتر به خاطر خدماتی است که موسسه بارانا خصوصا در بخش بینالملل ارائه میکند. این سایت آوردهایی داشته که میتوان به بیلبوردهای تبلیغاتی جشنواره اشاره کرد. سیاست ما هم در جهت شناساندن افراد حوزه موسیقی بین الملل است که در جشنواره موسیقی فجر وجود دارد. این افراد هر کدام علیرغم اینکه اعتباری جهانی دارند اما در داخل کشور ممکن است نیاز به معرفی هر چه بیشتر داشته باشند.
حمیدرضا نوربخش در ادامه گفت: سقف فروش بلیت ما ۹۵ هزار تومان است و کف قیمت بلیت نیز ۳۰ هزارتومان .سعی شده قیمتها از نرم معمولی بلیت فروشی کنسرتها کمتر باشد تا افرادی که قدرت خرید کمتری هم دارند بتوانند از جشنواره موسیقی فجر استفاده کنند. ضمنا ما حتما بلیت دانشجویی خواهیم داشت و طی روزهای آینده جزئیات آن ازطریق سامانههای بلیت فروشی اعلام میشود. علت اینکه بلیتفروشی تا امروز به طول انجامیده این است که ما میخواستیم تمام جوانب را بسنجیم و شتابزده عمل نکنیم.
وی در پایان گفت: ما باید این اتفاق را که جشنواره دارد از تمام ظرفیتها استفاده میکند را به فال نیک بگیریم چرا که ما معتقدیم در اتفاقات ملی باید از تمام ظرفیتها استفاده کرد و اگر هم قرار است انحصاری باشد باید دلیل و منطقی برای آن داشته باشیم ما با تمام وجود تلاش کردیم تا از رانت پرهیز کنیم و در همین راستا طبق قولی که در نشست اول جشنواره دادم بعد از برگزاری جشنواره از عملکرد مالی جشنواره گزارشی شفاف برای برطرف شدن هر گونه ابهام ارائه خواهد شد.
[Not a valid template]
نظری داده نشده است