نشست خبری تور کنسرت «ناگفته» برگزار شد
حافظ ناظری: با کنسرت «ناگفته» می خواهم ناگفته‌های فرهنگی ایران را به گوش جهانیان برسانم

حافظ ناظری، که سال پیش با آلبوم «ناگفته» در عرصه موسیقی حضور داشت، در تازه ترین نشست خبری اش درباره جزئیات برگزاری تور کنسرت «ناگفته» توضیحاتی ارائه داد. حافظ ناظری در این نشست که شنبه ١٧ مرداد ماه در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، صحبت‌هایش را ابتدا با تبریک روز خبرنگار آغاز کرد و گفت: «آخرین کنسرتی که در ایران برگزار کردم مربوط می شود به ۱۶ سال پیش در کاخ سعدآباد. در آن کنسرت خیلی از اولین‌بارها به وجود آمد و اتفاقات خاصی افتاد که در آن زمان برای هیچ برنامه زنده موسیقایی دیگر اتفاق نیفتاده بود. برای اولین بار یک استاد موسیقی ایرانی در کنار جوان هایی قرار گرفت که سن آنها بالاتر از ۱۹، ٢٠ سال نبود؛ اگر از شرایط آن موقع موسیقی ایران با خبر باشید، متوجه می‌شوید که برگزاری یک کنسرت موسیقی ایرانی با گروه چند نفره‌ای که سازهای آنها ساز اصلی ارکستر به حساب نمی‌آمد چقدر سخت بود.» او در ادامه عنوان کرد: «آن اجراها جزو اولین کنسرت‌هایی بودند که نوازندگانش لباس سیاه پوشیدند و این مسئله برای خیلی‌ها سوال‌برانگیز بود. کنسرت‌های کاخ سعدآباد شروعی بود برای یک راه جدید و من دقیقا یک هفته پس از آن کنسرت‌ها، ایران را ترک کردم. این تصمیم من برای خیلی‌ها جای سوال داشت. ترجیح دادم پول و شهرت را کنار بگذارم و برای تحصیل در زمینه موسیقی کلاسیک به نیویورک بروم. هشت سال آنجا تنها بودم و حتی پدرم را ندیدم.»
ناظری در بخش دیگری از صحبت هایش درباره کنسرت ناگفته که قرار بود سال گذشته برگزار شود، اشاره کرد و گفت: «امروز، روز ویژه‌ای است، چون بالاخره تور کنسرت‌های ناگفته در ایران کلید می‌خورد. من در این سال‌ها کنسرت نداشتم، چون اعتقاد دارم برگزاری تعداد زیاد کنسرت، کار را تبدیل به بیزینس می‌کند و روح و جسم یک فعالیت هنری را از بین می برد. تا وقتی حرف جدیدی نداشته باشم، روی صحنه نمی‌روم. درست است که تفریح بخشی از موسیقی است، اما پیام اثر خیلی مهم‌تر است. فروردین ماه سال گذشته برنامه‌ریزی هایی را انجام دادیم تا بتوانیم این کنسرت را در یک برنامه ۶ ماهه در ایران برگزار کنیم، ولی متاسفانه مراحل قانونی طی نشد و مجبور شدیم برنامه را کنسل کنیم. این بار هم با اینکه هنوز خبری از نحوه حضور نوازندگان خارجی در کنسرت نشده و ما نگران این موضوع هستیم اما تصمیم داریم به هر طریق که شده کنسرت را در ایران برگزار کنیم و امیدواریم این بار اسطوره‌های بین المللی موسیقی که برای این کنسرت مدنظرمان قرار دارند به ما بپیوندند. البته صرفا خارجی بودن نوازنده‌ها برای ما مهم نبود بلکه بیشتر کیفیت کار آنها مهم بوده و عزیمت هنرمندانی به ایران را در نظر داشتیم که در کارنامه کاری خود ۴۲ جایزه گرمی را دارند. یعنی می توان گفت که قصد ما آوردن توجه‌ها به سوی یک فرهنگ است. من با کنسرت «ناگفته» می خواهم ناگفته های فرهنگی ایران را به گوش جهانیان برسانم.»
حافظ ناظری با اشاره به اینکه اگر از ما حمایت نمی‌کنید حداقل برایمان محدودیت ایجاد نکنید، گفت: « ۲۰ روز فرصت دارم و امیدوارم در این مدت بتوانیم زمینه‌های حضور نوازندگان جهانی آلبوم «ناگفته» را در ایران فراهم کنیم چون اگر این بار هم نتوانیم در خدمت این هنرمندان برای کنسرت باشیم به هیچ عنوان برای وجهه فرهنگی ایران خوب نیست. خیلی دوست داشتم که این برنامه‌ها خیلی متفاوت‌تر از این برگزار شوند؛ ولی من برای برگزاری کنسرت در ایران، چند کیلو وزن کم می‌کنم، خیلی فشار به من وارد می‌شود، زیرا قرار است هم بخوانم، هم نوازندگی کنم و هم ارکستر را رهبری کنم. برای همین خیلی استرس دارم و نیاز به آرامش بیشتری دارم، اما این اتفاق نمی‌افتد. به هر ترتیب تور کنسرت‌های «ناگفته» ۵ و ۶ شهریور ماه از باغ عفیف آباد شیراز آغاز می‌شود و در روزهای ۱۲ و ۱۳ شهریور ماه در تالار بزرگ وزارت کشور در تهران اجرا می شود و سپس اگر جانی در بدن و نفسی در سینه باقی ماند در چند شهرستان دیگر هم این کنسرت برگزار می شود.»
ناظری در ادامه در پاسخ به این پرسش ‌که اگر شرایط برای حضور نوازندگان غربی محیا نشود این کنسرت چگونه روی صحنه خواهد رفت، گفت: «در حال حاضر با چند نوازنده ایرانی رایزنی کردیم و به مراحل نهایی رسیده‌ایم. این کنسرت، نوازندگان خاصی می‌خواهد که بتوانند از عهده اجرای آن برآیند. چند هنرمند آمده‌اند و در حال تمرین هستیم. در حال حاضر هم منتظر صدور ویزا برای نوازندگان خارجی هستیم که البته از شش‌ماه پیش نام آن‌ها را اعلام کرده‌ایم.»
در آلبوم «ناگفته» که سال پیش در ایران منتشر شد استاد شهرام ناظری به عنوان خواننده چند قطعه، در آلبوم حضور داشت. این استاد موسیقی ایرانی در کنسرت های ناگفته، این گروه را همراهی می‌کند.

photo_2015-08-09_15-00-01 photo_2015-08-09_15-03-11 photo_2015-08-09_15-03-16 photo_2015-08-09_15-03-23 photo_2015-08-09_15-03-27 photo_2015-08-09_15-03-31 photo_2015-08-09_15-03-36 photo_2015-08-09_15-03-40 photo_2015-08-09_15-03-45 photo_2015-08-09_15-03-49photo_2015-08-09_15-01-38