کنسرت «پرواز همای»، خواننده موسیقی سنتی در فضای باز کاخ سعدآباد برگزار شد.

سعید جعفرزاده ملقب به پرواز همای، همراه با گروه مستان برای نخستین بار در فضای باز کاخ سعدآباد میزبان مخاطبان خود بود.

همای که سابقه چندین سال فعالیت در زمینه موسیقی سنتی و کلاسیک را دارد، سال گذشته پس از حدود هشت سال ممنوعیت از فعالیت مجاز هنری در کشورمان، آلبوم جدیدی را منتشر کرد و در اواخر سال نیز در جشنواره موسیقی فجر با دو اجرا در سالن میلاد به روی صحنه بازگشت.

اعضای گروه مستان در نخستین اجرای خود در کاخ‌موزه سعدآباد، به رسم اجرا‌های اخیرشان، همراه با یک شاخه گل رز به روی صحنه آمدند و به نشانه احترام و سپاس‌گزاری از حضور مخاطبانشان برای تماشای این کنسرت، آن شاخه گل‌ها را به تماشاگران حاضر در فضای باز مجموعه کاخ سعدآباد تقدیم کردند.

همای به عنوان قطعه نخست، اثر «پناه بلندی و پستی» را خواند که که در اپراخوانی تورنتو نیز اجرا کرده بود. این قطعه که از  نظامی گنجوی است، معمولاً به عنوان قطعه نخست در کنسرت‌های گروه مستان اجرا می‌شود. در ادامه، یکی دیگر از شعرای کلاسیک عصر کهن در ایران با عنوان «خواجه در ابریشم» اجرا شد. همچینی قطعه «من بی می ناب زیستن نتوانم» از آلبوم «کلاهت را بکن قاضی» با شعری از خیّام نیشابوری و آهنگسازی همای، اجرا شد.

 یکی دیگر از برنامه‌های پرواز همای در رپرتوار این کنسرت، اجرای قطعه متفاوت و نسبتاً شاد «شیرین‌لب» بود.

علاوه بر این، در بخشی ویژه، حمیدرضا یوسفی (نوازنده تمبک) و میلاد عباسی (نوازنده دف) ارکستر مستان، با یکدیگر به دونوازی پرداختند. در ادامه قطعه معروف «دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید» از آلبومی با همین نام، اثر «حال پریشان»، قطعه «دیوانه‌تری» و دو اثر معروف و محبوب «فریاد» و «مه‌پاره» در میان تشویق و همخوانی  مخاطبان اجرا شد.

در بخش دوّم اکنسرت میلاد علی‌پور (نوازنده تار)، مسلم علی‌پور (نوازنده کمانچه) و محمد نوذری (نوازنده سنتور)، اثری مشترک را با یکدیگر همنوازی کردند. سپس «گرگ درون» با شعری از فریدون مشیری، و همخوانی حاضران اجرا شد و پس از اجرای این تصنیف، قطعه «ای خانه‌ات خراب» با همراهی آواز همای نواخته شد.

در این کنسرت علاوه بر نوازندگان معرفی‌شده، پاشا هنجی و سعید فهیمی نیز به عنوان نوازندگان ساز نی، به تک‌نوازی این ساز ‌پرداختند. همچنین پیمان خازنی نیز به عنوان نوازنده «بم‌ساز» که یادآور سازنده آن استاد محمدرضا شجریان است، به اجرا پرداخت. بم‌ساز از سازهای اختراعی استاد شجریان، از خانواده ساز سنتور و دارای یک‌ و نیم اکتاو بیش‌تر از سنتور سه اکتاوی است که این یک‌ و نیم اکتاو به صورت بم اجرا می‌شود.

بخشی دیگر از کنسرت پرواز همای در کاخ‌موزه سعدآباد، به اجرای سه قطعه محلی به زبان گیلکی اختصاص داشت. همای که اصالتاً اهل استان گیلان است، آثار بسیار خوبی نیز به زبان مادری خود اجرا کرده که معمولاً در هر یک از کنسرت‌هایش، دو، سه قطعه از آن‌ها را می‌خواند. او در این بخش آثار «آی خدا»، «وای می‌کمر» و «مشدی گل‌مار» را به مخاطبانش تقدیم کرد.

در پایان، مستان با اجرای دو اثر ملی-میهنی به اتمام رساندند. همای در بخش نهایی کنسرت خود، ابتدا اثر «میهن» را خواند و در نهایت با اجرای قطعه محبوب «سرزمین بی‌کران» که معمولاً از آن به عنوان حُسن ختام اجراهایش استفاده می‌کند، کنسرت خود را در میان سیل عظیم تشویق‌های هواداران به پایان رساند.

مجموعه کنسرت‌های تابستانه پرواز همای به همراه گروه مستان در شهر تهران، از روز سه‌شنبه ۲۶ مردادماه در سالن میلاد نمایشگاه‌ بین‌المللی آغاز شد، سپس سه روز در فضای باز روبروی کاخ ملت از مجموعه کاخ موزه سعدآباد ادامه یافت و در روز ۳۰ مردادماه با یک اجرای دیگر در سالن میلاد به کار خود خاتمه خواهد داد.

در ادامه می‌توانید گزارش تصویری این کنسرت را ببینید.

[Not a valid template]