photo_2016-07-24_12-12-22

آلبوم «تو کیستی» با آواز سالار عقیلی و آهنگسازی حمید متبسم  (به تهیه‌کنندگی صدرالدین حسین‌خانی) در روز سوم مرداد در سراسر کشور  از جانب مرکز پخش «هنر شهر» منتشر می‌شود.

این آلبوم که کاری است از گروه «مضراب» با آهنگ «دیریافته» که شعری از  احمد شاملو است، آغاز می‌شود و بر اساس اشعاری از نیما یوشیج، مولانا و سعدی ادامه می‌یابد. بخشی از این آلبوم مربوط به آلبومی قدیمی به نام «شوریده» است که پیش‌تر در خارج از کشور منتشر شده است و بخشی دیگر، از کارهای جدید حمید متبسم است. حمید متبسم در نوشتار خود در بروشور آلبوم چنین نوشته است:

«به راستی تو کیستی؟ از کدام دیار و تباری؟ تو! فارغ از زمانی و مکانی، این جایی و آن‌ جایی، کیستی، که شاعر امروز ریشه‌هایت را دریافته؟ که پدر شعر نو، چشم در راهت؟ که آن رومی، سرگشته سلسله گشاده‌ات؟ کیستی که استاد سخن را به هیچ نستانند، «ار تو ز در برانی‌اش». تو نیستی و می‌بینمت،خامشی و می‌شنومت…تو کیستی که آهنگت را هر شام در گوشم نجوا می‌کنی و هر بامداد مرا به سوی خویش می‌خوانی؟ کیستی تو»؟

درواقع چند خطی از حمید متبسم که در بروشور این آلبوم نوشته شده، دال بر محتوای اشعار و تمرکز اشعار بر «تو»یی است که شاعر با او احساس نزدیکی می‌کند و آلبوم بر محور همین محتوا در قالب دستگاه موسیقی ایرانی می‌چرخد؛ اسم آلبوم نیز بر همین مساله تاکید دارد. آهنگساز تلاش کرده است ضمیر «تو» در اشعاری که از نظر وزن و دوره زمانی با همدیگر متفاوتند (از غزل گرفته تا شعر نو)، در شش آهنگ این آلبوم، رمزگشایی کند و در فرم‌های موسیقیایی مختلف دستگاه موسیقی ایرانی و به همراهی گروه جوان مضراب، خوانش خود را مطرح کند.

همخوان‌های سالار عقیلی در این آلبوم آوا پازوکی و رکسانا صرافی هستند. دیگر اعضای تشکیل‌دهنده گروه مضراب، سمیرا گلباز (سه‌تار)، پویان بیگلر (تار، تک‌نواز)، پدیده احرارنژاد (تار)، نوشین پاسدار (عود، تک‌نواز)، بهناز بهنام‌نیا (عود)، آوا ایوبی (بم‌تار)، جلال امیرپور سعید (بم‌تار)، افشین بابایی (دایره و کوزه) سینا خشک‌بیجاری ( تنبک و دایره) هستند.

این اثر را میتوانید به صورت رایگان و مجاز در نواک گوش کنید. کاربران ویژه نواک نیز می‌توانند این اثر را دانلود کنند.