electric-guitar-navaak

بلند ساز بزنید: تاریخ حماسی سبک، صدا و انقلاب گیتار الکتریک از همین جا شروع می‌شود: نقشی که این موسیقی فرای موسیقی پاپ به عهده گرفته است. براد تولینسکی و آلن دی پرنا در کتابی که موسیقی الکترونیک را در جامعه بررسی می‌کند، در مورد سبک، هدف و نگرش انقلاب موسیقی الکترونیک نوشته‌اند. در زیر به پنج مورد جالبی که در این کتاب به آنها اشاره شده، گریزی زده شده است.

لئو فندر بلد نبود گیتار بزند

کسی که خودش برند مشهور گیتار را ایجاد کرد که شامل مدل‌های Telecster و Stratocaster می‌شود و مدل‌های محبوب جیمی هندریکس و کورت کوبین بوده‌اند، هیچ‌‌وقت یاد نگرفت سازی را که خودش ساخته، بزند. گیتاری که او در سال ۱۹۵۰ ساخت، اولین گیتار الکتریک مقبول بود و بعد از آن بود که این ساز به تولید انبوه رسید.

صدای گیتار الکتریک در فضا هم پخش می‌شود

در سال ۱۹۷۷ فضاپیماهای Viyager1 و Voyager2 به فضا فرستاده شدند. اندیشه قرار دادن پیام‌هایی برای موجودات هوشمند فرازمینی نخستین بار توسط اریک بورگسون مطرح شد. سپس کارل ساگان، ستاره‌شناس مشهور آمریکایی و از پیشگامان روش‌های برقراری ارتباط با موجودات هوشمند فرازمینی، از این ایده به شدت استقبال کرد. ناسا با این طرح موافقت کرد. علاوه بر ابزارهای پژوهشی و اندازه‌گیری، هر دو کاوشگر با خود لوحی از جنس طلا حمل می‌کنند. در این صفحات مدور فلزی دیجیتالی، فرازهایی از تمدن انسان به زبان ریاضی، تصویری از دو انسان (زن و مرد) با دستان افراشته به نشانه دوستی و نشانی جایگاه زمین در منظومه شمسی و کهکشان راه‌شیری ثبت شده است. در صفحه‌ای ۱۲ اینچی مسی با روکش طلا چکیده‌ای از فرهنگ و آثاری از زندگی گونه‌های مختلف در زمین قرار داده شده‌است که ۱۱۵ قطعه عکس آنالوگ و اصواتی از زمین را در بردارد. صداهایی مثل رعد و برق، صدای گریه نوزاد، صدای یک وال، صدای برخورد امواج به ساحل، صدای قلب و گام برداشتن انسان در این صفحه ثبت شده‌اند. همچنین موسیقی‌های منتخب از فرهنگ‌ها و نواحی مختلف شامل قطعات مختلفی از باخ و بتهوون و غیره در دیسک گنجانده شده‌اند.  کارل ساگان آهنگی از چاک بری را با عنوان Johnny B Goode را نیز به آهنگ‌ها اضافه کرد. این آهنگ سبک راک‌اندرول دارد و از وجه‌های مهمش استفاده از گیتار الکتریک در آن است. در آن زمان با این کار کارل ساگان، مخالفت‌های زیادی شد.

اولین گیتار الکتریک، آلومینیومی بود

اولین گیتار برقی از جنس آلومینیوم بود. در سال ۱۹۳۲ ساخته شد و اسمش A-25 بود.

بیتلز اولین گروهی بود که اولین آهنگ سبک راک را با گیتارالکتریک ساخت.

I Feel Fine اولین آهنگی بود که صدایی در آن کشف شد که تا قبل از آن در موسیقی راک استفاده نشده بود.

اولین گیتار الکتریک Stratocaster جیمی هندریکس، متعلق به کیت ریچاردز بود.

اولین گیتار الکتریک Stratocaster جیمی هندریکس، ساز سفید رنگی بود که لیندا کیث – معشوق کیت ریچاردز – به جیمی هندریکس داد. هندریکس سال‌ها بود دلش این گیتار را می‌خواست، چون دو تا از بت‌های بزرگ او در حوزه موسیقی با ان گیتار ساز زده بودند: بادی گای و اوتیس راش. این ساز بدون اینکه ریچاردز در جریان باشد، به هندریکس داده شد!