bob_dylan-navaak-5

یکی از اعضای مهم آکادمی نوبل، باب دیلن، برنده جایزه امسال را با توجه به سکوتش در مقابل این جایزه، مغرور و گستاخ خوانده است.

خواننده وترانه‌سرای امریکایی هنوز هم به هیچ‌کدام از تماس‌های آکادمی پاسخ نداده است و هیچ واکنشی نسبت به نوبل نشان نداده است. پر واستبرگ، نویسنده سوئدی و عضو آکادمی نوبل در برنامه SVT تلویزیون، اشاره کرده است که این حرکت باب دیلن «بی‌ادبی و مغرورانه است».

دیلن همان شبی اجرا داشت که صبحش جایزه نوبل را دریافت کرده بود، اما در کنسرت خود در لاس وگاس هیچ اشاره‌ای به این مساله نکرد. او کنسرت را با Why Try To Change Me Now به اتمام رساند که اشاره‌ای به فرار دیرینه او از رسانه‌ها است. هر ساله برندگان نوبل برای دریافت جوایز خود به استکهلم دعوت می‌شوند و جایزه خود را از کارل گوستاف شانزدهم، پادشاه سوئد، دریافت می‌کنند. آکادمی هنوز نمی‌داند آیا باب دیلن خواهد آمد یا نه. واستبرگ در این زمینه می‌گوید: «این وضعیت، بی‌سابقه است».

آندرس بارنی از اعضای سلطنتی فرهنگستان علوم سوئد یادآور این مساله می‌شود که آلفرد انشتین بعد از دریافت جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۲۱، آکادمی را مورد سرزنش قرار داد.

ژان پل سارتر، نویسنده و فیلسوف فرانسوی در سال ۱۹۶۴ نوبل ادبیات را نپذیرفت.