info-for-students570-jpghires

یک‌جایی هست که آدم به هزار چیز متوسل می‌شود که خواندن مقاله‌ای را که جلویش روی میز است، تا جای ممکن به تاخیر بیندازد. اصلا انگار گاهی درس خواندن، از همه کارهای دنیا سخت‌تر می‌شود. آدم ولو می‌شود توی شبکه‌های اجتماعی، به این و اون پیغام می‌دهد، حتی سراغ کارهایی می‌رود که سالی یک‌بار هم ممکن است یادش نیفتد. مثلا می‌زند به سر آدم که قفسه اتاقش را مرتب کند، یا یکهو به شهود می‌رسد که در باغبانی، می‌تواند خبره شود و شروع می‌کند به جست‌وجو در سایت‌ها در زمینه نحوه کاشت جعفری و گوجه. آن وسط‌ها هم ممکن است برود دنبال قیمت اجاره آپارتمان یا خرید ماشین؛ بدون توجه به اینکه کل موجودی ته حسابش به دویست هزار تومان هم نمی‌رسد. خلاصه اینکه، انسان خیلی موجود عجیبی است؛ نوبت به درس خواند و کارهایی می‌رسد که به تمرکز نیاز دارند، عجیب‌تر هم می‌شود.

یادم است دوره کنکور برای من، خیلی سخت بود؛ پیش‌دانشگاهی از مدرسه اخراج شدم و مجبور شدم مدرسه شبانه درس بخوانم. بلبشویی توی خانواده و دودمان و نسل‌های پیشین فک‌وفامیل راه افتاده بود برای همین ماجرا. محیط مدرسه شبانه‌ای که من در آنجا در نهایت ثبت‌نام شدم، چندان قابل‌قبول نبود. درنهایت، کتابخانه‌ای پیدا کردم و سعی کردم درس بخوانم. عجیب اینکه تا به کتابها نگاه می‌کردم، تمام وقایع می‌آمد جلوی چشمم. بچه بودم و ماجرا سنگین بود برایم. آدم هرچقدر بزرگ‌تر می‌شود، بیشتر عادت می‌کند. اما هفده سالگی کمی زود است برای عادت کردن. درنهایت در آن سال‌‌، فهمیدم باید دنبال نوارکاست‌هایی بگردم که متن ندارند. بعله. نوار کاست. هنوز خبر از پلیر و این ماجراها نبود. چندتایی کاست پیدا کردم که موسیقی متن فیلم‌ها بودند و می‌توانم شرط ببندم موسیقی فیلم، برای تمرکز خیلی خوب است. آدم حواسش پرت کلمه نمی‌شود. حتی آن کسی که آنقدر شر وشور هست که اخراج شود.

موسیقی فیلم عموما برای برانگیختن احساسات ساخته می‌شوند. خیلی‌ها به این نوع موسیقی «موسیقی حماسی» می‌گویند. این نوع موسیقی برای تمرکز خیلی خوب است؛ کارهایی مثل نوشتن و برنامه‌نویسی به کمک این موسیقی با تمرکز بیشتری انجام می‌پذیرند.

مطالعات دانشگاه برمینگهام نشان می‌دهد که موسیقی انجام کار را بهبود می‌بخشد. اگر مدام در حین انجام کار ایمیل‌هایتان را چک می‌کنید یا سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روید، شاید این راه‌حل بتواند به شما کمک کند.

این هم از لیست‌های پیشنهادی ما:

کنعان،

موسیقی متن فیلم های الکساندر نوسکی و ستوان کیژه

موسیقی فیلم جاده ابریشم.

*پی‌نوشت: این یادداشت را یکی از دوستان برای ما ایمیل کرده است.